SOW-OWWM090
De leeromgeving
Cursus informatieRooster
CursusSOW-OWWM090
Studiepunten (ECTS)4
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Onderwijskunde;
Docenten
Coördinator
prof. dr. I. Molenaar
Overige cursussen docent
Examinator
prof. dr. I. Molenaar
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. I. Molenaar
Overige cursussen docent
Docent
dr. J.M.G.M. Stoep
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
P1  (05-09-2022 t/m 28-10-2022)
Aanvangsblok
P1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na deze cursus kan de student
  • de verschillende aspecten die onderdeel uitmaken van de leeromgeving benoemen, toelichten en met elkaar in verband brengen;
  • beredeneren hoe leerprocessen worden beïnvloed door de leeromgeving;
  • het verband leggen tussen onderwijsvernieuwingen en de effecten hiervan op het leren en de lerende;
  • op basis van verworven inzichten met betrekking tot een onderwijskundige problematiek, deze onderzoeken, analyseren, daaruit conclusies trekken en op basis van argumenten oplossingen formuleren;
  • met betrekking tot de onderwijskundige problematiek een advies formuleren.
Inhoud
Dit vak heeft twee doelstellingen. De eerste doelstelling is inhoudelijk, de leeromgeving (alle objecten rond de lerende en de relaties daartussen) staat centraal in deze cursus. Verschillende aspecten van de leeromgeving worden belicht, waarbij onderwijsvernieuwingen en -ontwikkelingen centraal staan. Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn onder andere samenwerkend leren, differentiatie tussen leerlingen, verantwoordelijkheden in de leeromgeving en zelfregulerend leren, leren op afstand, technologische en inhoudelijke onderwijsvernieuwingen.
De tweede doelstelling is het ontwikkelen van adviseringsvaardigheden. Advisering is een belangrijk werkgebied voor een onderwijskundige. We gaan aan de slag met het maken van een voorstel voor optimalisering van een leeromgeving in een onderwijssetting. Na een introductie over advisering gaan de studenten in een aantal werkcolleges aan de slag met een praktische casus van een externe opdrachtgever. Hierbij kan de theorie, achtergrondkennis en ervaring door de studenten toegepast worden voor het formuleren van een uitgewerkt advies als eindopdracht voor het vak en voor de opdrachtgever.

Toetsinformatie
Doelen worden getoetst met behulp van de uitwerking en presentatie van de adviesopdracht. Er wordt hierin aan  de studenten gevraagd verbanden te leggen tussen theorie en praktijk.

Deze cursus sluit aan bij SDG 4: Kwaliteitsonderwijs
Niveau

Voorkennis
De opleiding controleert of aan de ingangseisen is voldaan
Toetsinformatie

Bijzonderheden
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.

Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden  dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
Verplicht materiaal
Artikelen
Literatuur in de vorm van geselecteerde artikelen

Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
In deze cursus werken we met externe opdrachtgevers, waarbij een probleem uit de onderwijspraktijk centraal staat. De docenten introduceren in de lessen verschillende kernthema’s die aansluiten bij het thema de leeromgeving en de opdrachten van de externe opdrachtgevers. Studenten lezen achtergrondliteratuur voorafgaand aan het werkcollege. In het eerste gedeelte van het werkcollege introduceert de docente relevante theoretische constructen en empirische resultaten uit eerder onderzoek. Vervolgens bediscussiëren de studenten hoe dit hun opdracht beïnvloedt en mogelijke oplossingsrichtingen. In het tweede deel van het werkcollege werken de studenten aan de opdracht met hun groep onder begeleiding van de docenten.

Toetsen
Opdracht
Weging1
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok P1, Blok P2