Na deze cursus kan de student
- de verschillende aspecten die onderdeel uitmaken van de leeromgeving benoemen, toelichten en met elkaar in verband brengen;
- beredeneren hoe leerprocessen worden beïnvloed door de leeromgeving;
- het verband leggen tussen onderwijsvernieuwingen en de effecten hiervan op het leren en de lerende;
- op basis van verworven inzichten met betrekking tot een onderwijskundige problematiek, deze onderzoeken, analyseren, daaruit conclusies trekken en op basis van argumenten oplossingen formuleren;
- met betrekking tot de onderwijskundige problematiek een advies formuleren.
|
|
Dit vak heeft twee doelstellingen. De eerste doelstelling is inhoudelijk, de leeromgeving (alle objecten rond de lerende en de relaties daartussen) staat centraal in deze cursus. Verschillende aspecten van de leeromgeving worden belicht, waarbij onderwijsvernieuwingen en -ontwikkelingen centraal staan. Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn onder andere samenwerkend leren, differentiatie tussen leerlingen, verantwoordelijkheden in de leeromgeving en zelfregulerend leren, leren op afstand, technologische en inhoudelijke onderwijsvernieuwingen.
De tweede doelstelling is het ontwikkelen van adviseringsvaardigheden. Advisering is een belangrijk werkgebied voor een onderwijskundige. We gaan aan de slag met het maken van een voorstel voor optimalisering van een leeromgeving in een onderwijssetting. Na een introductie over advisering gaan de studenten in een aantal werkcolleges aan de slag met een praktische casus van een externe opdrachtgever. Hierbij kan de theorie, achtergrondkennis en ervaring door de studenten toegepast worden voor het formuleren van een uitgewerkt advies als eindopdracht voor het vak en voor de opdrachtgever.
Toetsinformatie
Doelen worden getoetst met behulp van de uitwerking en presentatie van de adviesopdracht. Er wordt hierin aan de studenten gevraagd verbanden te leggen tussen theorie en praktijk.
Deze cursus sluit aan bij SDG 4: Kwaliteitsonderwijs
|
|
|
|
De opleiding controleert of aan de ingangseisen is voldaan
|
|
|
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|