Na afloop van deze cursus kun je:
- Systematisch rapporteren over data uit eenvoudige onderzoeken, inclusief het verwoorden van conclusies.
- De resultaten uit zo’n rapport gebruiken om individuen te scoren volgens diverse modellen (normeren, lineaire voorspellingen).
- Correcte statistische conclusies trekken uit en over histogrammen, spreidingsdiagrammen, staafdiagrammen en verwante figuren, voor zowel ruwe als getransformeerde scores.
- De officiële statistische methode toepassen en deze vergelijken met (beperkingen van) het intuïtief menselijk denken en dit te onderbouwen door het beschrijven van bestaand onderzoek.
- De beginselen van steekproeventheorie in de toetsende en schattende statistiek weergeven en toepassen in eenvoudige situaties.
- Met anderen communiceren over analyses en interpretaties daarvan, en identificeren wat de onvolledigheden of fouten zijn in de analyses en interpretaties van anderen of jezelf.
|
|
Psychologie baseert zich op het gedrag van mensen. Het is dus van belang om met onze eigen ogen na te gaan hoe die mensen zich gedragen. Het probleem waar je dan op stuit is dat mensen een grote verscheidenheid en variatie in gedrag tonen. Meer dan een mens zomaar kan bevatten. Daarom hebben onderzoekers statistiek nodig om zinvolle uitspraken te kunnen doen over menselijk gedrag.
Dat geldt voor elk van de vier basisvormen van psychologisch onderzoek: testafname, passieve observatie, experiment en theorie. En dat geldt in elke fase van de onderzoekscyclus: zowel bij het verzamelen en coderen van gegevens; en bij het ordenen en samenvatten van gegevens; als bij het interpreteren ervan; en bij het communiceren aan collega-onderzoekers.
In deze cursus bouw je een behoorlijke parate kennis en vaardigheid op over het nut van statistiek in de verschillende onderzoeksvormen en -fasen. De volgende centrale statistische begrippen en vaardigheden komen aan bod:
- Testafname: scoring en normeren;
- Passieve observatie: correlatie en samenhang;
- Experiment: effect-grootte en t-toets;
- Theorie: simulatie en toetsing.
|
|
|
|
|
Toetsvormen en weging
- Vier deeltentamens, bestaande uit voornamelijk open vragen en vier daarmee corresponderende optionele opdrachten.
- Elk deeltentamen dient met een voldoende te worden afgesloten; als hieraan is voldaan, bepaalt elk deeltentamen 25% van het eindcijfer.
- De optionele opdrachten moeten uiterlijk 72 uur vóór het corresponderende deeltentamen worden ingeleverd via Brightspace.
- De opdrachten tellen alleen mee als aan alle voorwaarden zijn voldaan die in de cursushandleiding staan (inclusief voldoende aanwezigheid bij werkgroepen).
|
|
Inschrijving cursus
- Inschrijving voor de cursus via Osiris is verplicht. Deze inschrijving sluit 1 januari. Wie zich niet tijdig inschrijft, krijgt geen toegang tot de cursus.
Inschrijving werkgroep
- Voor de werkgroepen kan men zich inschrijven via Brightspace, na inschrijving voor cursus.
- De inschrijving voor de werkgroepen sluit 1 januari. Deze einddatum is strikt.
- Wie zich niet tijdig inschrijft voor een werkgroep, kan niet meer in een werkgroep worden geplaatst gedurende de hele rest van de cursus.
- Bij het inschrijven dient men rekening te houden met het rooster van OP1, AV, practicum Brein & Cognitie, en eventuele andere cursussen die men volgt. Het is niet mogelijk om tijdens de cursus nog van werkgroep te veranderen vanwege een roosterconflict.
- Communicatie over de inschrijving dient altijd rechtstreeks te geschieden met de docent van deze cursus, en nooit via mentoren of andere docenten.
|
|