Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- te begrijpen wat filosofisch nadenken over de opvoedingswerkelijkheid betekent. (3,4,9)
- concepten, aannamen, argumenten en waarden die bepalend zijn voor visies op opvoeding te benoemen. (3,4,9)
- in te zien hoe denkkaders ter discussie kunnen staan onder invloed van historische veranderingen, ontwikkelingen in de filosofie, empirische wetenschap en opvoedingspraktijk. (3,4,9)
- basiskennis van filosofie en geschiedenis van opvoeding en onderwijs te demonstreren. (3,4,9)
|
|
Deze inleidende cursus over filosofie en geschiedenis van de opvoeding is erop gericht om te laten zien hoe de pedagogiek bepaald wordt door onze denkkaders. Door de historische en filosofische benadering wordt duidelijk gemaakt hoe begrippen, aannamen, waarden en argumenten een rol spelen in de pedagogische wetenschap en -praktijk. De cursus is opgebouwd rondom thema’s die bepalend zijn voor het denken over opvoeding, namelijk institutionalisering, antropologie en ontwikkeling.
|
|