Aan het einde van de cursus is de student op de hoogte van
- de visie en missie en het wetenschappelijk paradigma van de opleiding (1,2,3,4)
- de historisch-filosofisch basis van opvoedkundige thema’s (2,3)
- de normatieve basis van opvoedkundige thema’s (2,3,4)
- het empirisch onderzoek naar pedagogische thema’s (2,4)
|
|
Doel van de cursus is om studenten inzicht te verschaffen in verschillende belangrijke aspecten van de opvoeding en de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Het theoretisch uitgangspunt van de cursus is een systeembenadering met daarbij aandacht voor de complexiteit van beïnvloedingsprocessen binnen het gezin en de socialisatieprocessen buiten het gezin. De cursus is opgebouwd aan de hand van relevante pedagogische vraagstukken, zoals: is opvoeding uitsluitend een menselijk verschijnsel, is de opvoeding van jongens anders dan die van meisjes, welke rol speelt armoede in de opvoeding, welke rol speelt de ontwikkeling van technologie in de opvoeding en welke rol speelt de overheid in de opvoeding? Door de keuze van de literatuur zal duidelijk worden dat het antwoord op deze vragen allerminst eenduidig is. |
|