Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- diversiteit in actuele opvoedpraktijken en -visies te herkennen en te onderscheiden (1, 2)
- concepten uit theoretische opvoedmodellen en de koppeling met concreet opvoedgedrag te herkennen en te onderscheiden (1, 2)
- in de totstandkoming van opvoedpraktijkten de (historische) invloeden van biologische, filosofische, sociaal-culturele, politieke, economische en technologische aard te herkennen en te onderscheiden (2, 3)
- normativiteit in het wetenschappelijk onderzoek naar (problematische) opvoeding en de daarop gebaseerde adviezen en protocollen te herkennen (3, 4)
|
|
De vraag naar wat een goede opvoeding is vormt een centrale kwestie binnen de pedagogiek. Het doel van de cursus is om studenten inzicht te verschaffen in verschillende belangrijke aspecten van de opvoeding en de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Als theoretisch uitgangspunt wordt een systeembenadering gehanteerd met daarbij aandacht voor de complexiteit van beïnvloedingsprocessen binnen het gezin en de socialisatieprocessen buiten het gezin. De cursus is opgebouwd aan de hand van relevante pedagogische vraagstukken, zoals: is de opvoeding van jongens anders dan die van meisjes, welke rol speelt armoede in de opvoeding, wat is de rol van kennis over opvoeden in het daadwerkelijke opvoedershandelen en welke rol speelt de leefomgeving in de opvoeding? Uit de cursusliteratuur blijkt dat het antwoord op deze vragen allerminst eenduidig is en afhangt van het gehanteerde begrippenkader. Het is dan ook geenszins duidelijk wat een goede opvoeding precies inhoudt en die onzekerheid vormt een uitdaging voor iedere opvoeder en dus ook voor iedere opvoedexpert.
|
|
|
|
|
Informatie over de tentamenstof is opgenomen in de cursushandleiding die via Brightspace beschikbaar wordt gesteld.
|
|
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|