SOW-PWB1060
Inleiding pedagogiek
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWB1060
Studiepunten (ECTS)4
CategorieB1 (Eerste jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
VorigeVolgende 3
Coördinator
S.A.J. Bisselink, MA
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
S.A.J. Bisselink, MA
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. A.M.T. Bosman
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. J.A.M. Bransen
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. E.H. Kroesbergen
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER1  (05-09-2022 t/m 04-11-2022)
Aanvangsblok
PER1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
  • diversiteit in actuele opvoedpraktijken en -visies te herkennen en te onderscheiden (1, 2)
  • concepten uit theoretische opvoedmodellen en de koppeling met concreet opvoedgedrag te herkennen en te onderscheiden (1, 2)
  • in de totstandkoming van opvoedpraktijkten de (historische) invloeden van biologische, filosofische, sociaal-culturele, politieke, economische en technologische aard te herkennen en te onderscheiden (2, 3)
  • normativiteit in het wetenschappelijk onderzoek naar (problematische) opvoeding en de daarop gebaseerde adviezen en protocollen te herkennen (3, 4)
Inhoud

De vraag naar wat een goede opvoeding is vormt een centrale kwestie binnen de pedagogiek. Het doel van de cursus is om studenten inzicht te verschaffen in verschillende belangrijke aspecten van de opvoeding en de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Als theoretisch uitgangspunt wordt een systeembenadering gehanteerd met daarbij aandacht voor de complexiteit van beïnvloedingsprocessen binnen het gezin en de socialisatieprocessen buiten het gezin. De cursus is opgebouwd aan de hand van relevante pedagogische vraagstukken, zoals: is de opvoeding van jongens anders dan die van meisjes, welke rol speelt armoede in de opvoeding, wat is de rol van kennis over opvoeden in het daadwerkelijke opvoedershandelen en welke rol speelt de leefomgeving in de opvoeding? Uit de cursusliteratuur blijkt dat het antwoord op deze vragen allerminst eenduidig is en afhangt van het gehanteerde begrippenkader. Het is dan ook geenszins duidelijk wat een goede opvoeding precies inhoudt en die onzekerheid vormt een uitdaging voor iedere opvoeder en dus ook voor iedere opvoedexpert.

Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie
Informatie over de tentamenstof is opgenomen in de cursushandleiding die via Brightspace beschikbaar wordt gesteld.
Bijzonderheden
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
Verplicht materiaal
Boek
H1 en H2 uit Keenan, T., Evans, S., Crowley, K. (2016). An Introduction to Child Development. (3rd Ed.). London: Sage. (NB dit boek wordt ook gebruikt in andere vakken gedurende de opleiding)
Reader
Een (digitale) reader (via Brightspace)
Artikelen
Een lijst met online verkrijgbare (onderzoeks-)artikelen die voor elk college via Brightspace bekendgemaakt zal worden

Werkvormen
Interactieve hoorcolleges

Opmerking
Hoorcolleges en responsiecolleges.

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok PER1, Blok PER2

Opmerking
Gesloten vragen. Digitale toets op de campus.