Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- uit te leggen wat de rol is van beschrijvende statistiek binnen het empirisch onderzoeksproces (6,7,8)
- frequentieverdelingen te maken (tabellen en grafieken) en hier betekenis aan geven op basis van bestaande gegevens m.b.v. o.a. SPSS (6,7,8)
- centrum- en spreidingsmaten te berekenen en hier betekenis aan geven op basis van bestaande gegevens m.b.v.o.a. SPSS (6,7,8)
- relaties tussen (categorische en continue) variabelen te beschrijven en hier betekenis aan geven op basis van bestaande gegevens m.b.v.o.a. SPSS (6,7,8)
- de principes van de kansrekening te begrijpen en toe te passen, o.a. bij kansverdelingen (6,7,8)
- het onderscheid tussen steekproef en populatie te herkennen en toe te lichten en daarbij inzicht te tonen in de interpretatie van verkregen data als resultaat van een toevalsproces (6,7,8)
- het principe van nulhypothesetoetsen kunnen uit te leggen aan de hand van de z-toets voor één gemiddelde en deze toets kunnen uitvoeren, inclusief het schatten en interpreteren van effectgrootte en onderscheidingsvermogen (6,7,8)
|
|
|
In wekelijkse hoor- en responsiecolleges zullen achtereenvolgens de volgende onderwerpen worden behandeld: fasen van onderzoek en meten, frequentieverdelingen, centrummaten, spreidingsmaten, correlatie en regressie, categorische variabelen en hun samenhang (o.a. kruistabellen), kansberekening, kansverdelingen, en het principe van het nulhypothesetoetsen aan de hand van de z-toets voor een gemiddelde.
Er worden modules met oefeningen aangeboden in het online oefenprogramma Grasple en verdiepingsopgaven.
|
|
|
|
Schriftelijk tentamen en verplichte SPSS-opdracht (VSO). Om te kunnen slagen moet voor het tentamen en de VSO een voldoende worden behaald, het cijfer voor het tentamen is het eindcijfer. Zie verder de regeling over toetsing in Brightspace.
|
|
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|