Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- het onderscheid tussen steekproef en populatie te herkennen en toe te lichten en daarbij inzicht te tonen in de interpretatie van verkregen data als resultaat van een toevalsproces (6,7,8)
- de principes van gangbare statistische schattings- en toetsingsprocedures voor weinig complexe onderzoeksdesigns, te weten z-toets, t-toetsen, chikwadraattoetsen, en enkele nonparametrische toetsen uit te voeren en uit te leggen, inclusief het schatten en interpreteren van effectgrootte en onderscheidingsvermogen. (6,7,8)
- een passende analysemethode te kiezen bij eenvoudige onderzoekdesigns ter beantwoording van pedagogische onderzoeksvragen naar verschillen in en samenhang tussen scores (6,7,8)
- de uitkomsten van verkregen analyses, waaronder output van statistische programma's, te interpreteren in het licht van de onderzoeksvraag en het waarschijnlijkheidskarakter van toetsingen
- statistische toetsresultaten en daaruit getrokken conclusies adequaat te rapporteren (6,7,8)
- beperkingen van en problemen bij het nulhypothesetoetsen (Null Hypothesis Significance Testing) toe te lichten. (6,7,8,9)
- de principes van Bayesiaans toetsen en belangrijke kernbegrippen daarvan toe te lichten (6,7,8)
|
|
|
De cursus bestaat uit wekelijkse werkcolleges. Er wordt gestart met het onderscheid tussen steekproef en populatie en de begrippen statistisch model, steekproevenverdeling en standaardfout. Vervolgens wordt ingegaan op het voorspellingsinterval, betrouwbaarheidsinterval en de principes van statistisch toetsen. Daarna worden diverse statistische toetsen besproken (z-toets, t-toetsen, chi-kwadraattoetsen, Mann-Whitney en Wilcoxon rangtekentoets), waarbij ook effectgrootte enonderscheidingsvermogen worden besproken. Er wordt ingegaan op beperkingen van en problemen bij het nulhypothesetoetsen. Tenslotte komt Bayesiaans toetsen aan bod, als alternatief voor het nulhypothesetoetsen volgens de frequentistische benadering, waarbij een Bayesiaanse benadering voor t-toetsen wordt besproken.
|
|