| | | | Cursus | | SOW-PWB1250 | Categorie | | PB (Propedeuse) | Voertaal | | Nederlands | Aangeboden door | | Radboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen; | Docenten | | | | Collegejaar | | 2017 | | Periode | | 3-4 | (05-02-2018 t/m 13-07-2018) |
| Aanvangsblok | | 3 | |
| Onderwijsvorm | | voltijd | |
| Opmerking | | - | Inschrijven via OSIRIS | | Ja | Inschrijven voor bijvakkers | | Nee | Voorinschrijving | | Nee | Wachtlijst | | Nee | Plaatsingsprocedure | | - |
| | | | | |
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- een objectieve beschrijving te geven van (de ernst van) een probleem(situatie) door gebruik van meerdere bronnen/methoden
- door vragenlijsten of tests af te nemen, te scoren, te interpreteren en te rapporteren
- door interviews af te nemen, te scoren, te interpreteren en te rapporteren
- door onderscheid te maken tussen observaties en interpretaties en objectief te observeren (5,6,7,8,9)
- een dossier te vormen, voeren en hierin adequaat verslag te leggen van (delen van) een hulpverleningscyclus (5,6,7,8,9)
- basale communicatievaardigheden te herkennen en toe te passen in communicatie (5,6,7,8,9)
- systematisch te reflecteren op eigen zelfstandig functioneren en hierover verantwoording af te leggen. (5,6,7,8,9)
- op adequate wijze feedback te geven en te verwerken (5,6,78,9)
|
|
Het leren en oefenen van:
- Gespreksvaardigheden
- Observatievaardigheden
- Testvaardigheden
- Rapportagevaardigheden
- Professionele vaardigheden
|
|
|
|
Aanwezigheid (maximaal 2 werkgroepbijeenkomsten missen), schriftelijke opdrachten, rollenspel gespreksvaardigheden
• Gemiddeld een voldoende op de schriftelijke opdrachten • Rollenspel gespreksvaardigheden minimaal voldoende • 85% aanwezigheid van de werkgroepen |
dr. N. van As, T: 024-3615646, E: n.vanas@pwo.ru.nl |
|
|
Verplicht: Studenten kiezen één van onderstaande boeken van Delfos, afhankelijk van de voorkeur die zij hebben om in het proefgezin met een kind of adolescent te gaan werken. (Studenten die nog geen keuze kunnen maken, kunnen het best kiezen voor het boek 'Luister je wel naar mij?' omdat hierin de basisvaardigheden van gespreksvoering met kinderen uitgebreid toegelicht worden. Van beide boeken staat hieronder de nieuwste druk weergegeven, een eerdere druk is echter ook bruikbaar). • Delfos, M.(2014). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf. Amsterdam: SWP uitgeverij. (17e druk) ISBN 9789088505102 • Delfos, M. (2014). Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten. Amsterdam: SWP uitgeverij. (8e druk) ISBN 9789088500336 Verplicht: • Lang, G & Molen H.T. van der (2015). Psychologische gespreksvoering: een basis voor hulpverlening. Baarn: Uitgeverij Boom /Nelissen B.V. (17e druk) ISBN 9789024402021 (voorkeur voor deze of 16e druk, eerdere drukken (mits voorzien van dvd!) zijn echter wel bruikbaar) Naslagwerk, verplicht: • Tak, Bosch, Begeer & Albrecht (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Utrecht: De Tijdstroom. (8e geheel herziene druk) ISBN: 9789058982537 (Let op, de 7e druk is verouderd en niet bruikbaar!) |
|
Wekelijkse werkgroepbijeenkomsten (aanwezigheid verplicht) en enkele hoorcolleges. Studenten oefenen vaardigheden (gespreksvoering, observatie, testafname) in rollenspellen en in thuisopdrachten en schrijven bijbehorende rapportages. Er wordt aandacht besteed aan het schrijven van diverse soorten teksten (essay, diagnostische verslagen). In het aan de werkgroepen gekoppelde mentoraat verdiepen studenten zich in het beroepsveld (waar zijn orthopedagogen en onderwijskundigen werkzaam?) en reflecteren ze op de gemaakte studiekeuze (heb ik de juiste studie gekozen?). Daarnaast evalueren studenten in reflectieverslagen hun eigen leerproces. |
| | | Verplicht materiaalBoekLang, G & Molen H.T. van der (2015). Psychologische gespreksvoering: een basis voor hulpverlening. Baarn: Uitgeverij Boom /Nelissen B.V. (17e druk) (voorkeur voor deze of 16e druk, eerdere drukken (mits voorzien van dvd!) zijn echter wel bruikbaar) |
ISBN | : | | 9789024402021 |
| BoekTak, Bosch, Begeer & Albrecht (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Utrecht: De Tijdstroom. (8e geheel herziene druk) (Let op, de 7e druk is verouderd en niet bruikbaar!) |
ISBN | : | | 9789058982537 |
|
|
Aanbevolen materiaalBoekDelfos, M.(2014). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf. Amsterdam: SWP uitgeverij. (17e druk) ISBN 9789088505102 |
ISBN | : | | 9789088505102 |
| BoekDelfos, M. (2014). Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten. Amsterdam: SWP uitgeverij. (8e druk) ISBN 9789088500336 |
ISBN | : | | 9789088500336 |
|
|
WerkvormenWerkcollegeAanwezigheidsplicht | | Ja |
|
| ToetsenSchriftelijke opdrachten/verslagWeging | | 1 |
Gelegenheden | | Blok 4, Blok 4 |
|
|
| | |
| |
| |