SOW-PWB1300
Inleiding diagnostiek
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWB1300
Studiepunten (ECTS)4
CategoriePB (Propedeuse)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Examinator
dr. L. de Kwaadsteniet
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. L. de Kwaadsteniet
Overige cursussen docent
Docent
dr. L. de Kwaadsteniet
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. C.L.M. Witteman
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
4  (03-04-2018 t/m 13-07-2018)
Aanvangsblok
4
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
  1. de plaats van diagnostiek binnen het hulpverleningsproces te benoemen (2)
  2. te benoemen hoe het diagnostisch proces methodisch verantwoord vorm te geven (2)
  3. te benoemen hoe de regulatieve cyclus, de diagnostische cyclus en het diagnostisch stroomschema zich verhouden tot elkaar en tot de empirische cyclus (2,4)
  4. de fasen in en opzet van een diagnostisch onderzoeksproces te herkennen; uit te leggen wanneer welke vorm van diagnostiek (onderkennend, verklarend of indicerend) is aangewezen, hoe dit praktisch kan worden vormgegeven (2,5)
  5. de plaats van classificatiesystemen zoals DSM 5 binnen de diagnostiek aan te wijzen en kritisch te reflecteren op de betekenis en rol van classificaties (2)
  6. aan te geven wanneer en hoe verschillende onderzoeksmethoden en informatiebronnen te gebruiken en te reflecteren op specifieke sterktes en zwakten van deze verschillende onderzoeksmethoden en bronnen (2,4)
  7. voor de belangrijkste aandachtsgebieden in de diagnostiek bij kinderen en adolescenten op beginnend niveau de mogelijkheden en beperkingen van diagnostisch onderzoek te weten (2,9)
  8. de belangrijkste juridische en ethische aspecten van rapportage en dossiervorming rondom diagnostisch onderzoek te kennen (2,3,8)
Inhoud
In de colleges wordt ingegaan op de wetenschappelijke situering van de diagnostiek, het diagnostisch proces en de vertekeningen die in het diagnostisch oordeel kunnen optreden; op de kwaliteit van diagnostiek; en op verschillende diagnostische aandachtsgebieden. Er zal aandacht besteed worden aan de verbinding tussen theorie en praktische toepassing, met name in de colleges waarin casuïstiek wordt besproken die betrekking heeft op verschillende werkvelden binnen de orthopedagogiek en de kinder- en jeugdpsychologie.
De collegereeks voldoet inhoudelijk aan de eisen zoals die vanuit de beroepsvereniging NVO, alsmede vanuit de BIG-wet voor GZ-psycholoog, gesteld worden aan een introductiecollege in de diagnostiek.

Studenten leren hoe zij op gestructureerde, analytische en transparante wijze (eventuele) problemen van kinderen en adolescenten in kaart kunnen brengen en oplossingsrichtingen daarbij kunnen voorstellen. Een belangrijk doel van de cursus is inzicht brengen in hoe gebruikte methoden en achterliggende theorieën de validiteit van diagnostische oordelen beïnvloeden.
 
Niveau
PW.B1

Toetsinformatie
Schriftelijk tentamen met open en gesloten vragen en een opdracht

Contact informatie
Via Blackboard of e-mail aan de coördinerend docent; l.dekwaadsteniet@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Boek
Tak, J., Bosch, J., Begeer, S. & Albrecht, G. (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Utrecht: De Tijdstroom.
Boek
Witteman, C., Heijden, P. van der & Claes. L. (2014). Psychodiagnostiek. Het onderzoeksproces in de praktijk. Utrecht: De Tijdstroom.
Boek
Ruijssenaars, van den Berg & van Drenth (2013). Orthopedagogiek, Ontwikkelingen, theorieën en modellen. Antwerpen/Apeldoorn: Garant: Hoofdstuk 4 en 5
Boek
Nieweg, E. (2011). Een stoornis wordt steeds normaler. S&D 7/8, 112-119. http://www.wbs.nl/system/files/nieweg_-_een_stoornis_wordt_steeds_normaler.pdf
Artikelen
Dehue, T. (2017). Wat telt als een stoornis? Volkskrant, 27-2-2017

Werkvormen
Hoorcollege

Algemeen
Een deel van de hoorcolleges wordt verzorgd door andere docenten van de opleiding Pedagogische wetenschappen, die casuïstiek presenteren.

Toetsen
Tentamen en opdracht
Weging1
GelegenhedenBlok 4, Blok 4