SOW-PWB2191
Beroepsvaardigheden ALPO
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWB2191
Studiepunten (ECTS)7
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Docent
drs. M.W.G. Jansen
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
drs. M.W.G. Jansen
Overige cursussen docent
Collegejaar2016
Periode
S1  (29-08-2016 t/m 29-01-2017)
Aanvangsblok
S1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking
Voor ALPO studenten
OpmerkingVoor ALPO studenten
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen

Beheersing van elementaire vaardigheden die nodig zijn bij het proces van hulpverlening en coaching in klinische en (ortho)pedagogische settingen, door
ontwikkeling van

  1. vaardigheden in gespreksvoering,
  2. basisvaardigheden m.b.t. testen (testafname, testattitude, observatie),
  3. rapportagevaardigheden,
  4. ethische reflectie op opvoedings- en onderwijsvraagstukken,
  5. inzicht in en reflectie op verschillende uitgangspunten van professioneel handelen

Doelen: aan het eind van de cursus is de student in staat om:

  • vaardigheden die nodig zijn bij het proces van begeleiding of hulpverlening in klinische en (ortho)pedagogische settings toe te passen
  • de kennis, opgedaan in de vakinhoudelijke cursussen toe te passen, te bevragen en te verdiepen
  • een professionele attitude te ontwikkelen: een effectieve professional werkt niet alleen met deugdelijke methoden, maar voert het werk systematisch uit, evalueert voortdurend en organiseert zijn/haar eigen feedback
  • onderbouwd valide en betrouwbare onderzoeksmiddelen in te zetten om een vraagstelling te beantwoorden/hypothesen te toetsen (afnemen, scoren, interpreteren, rapporteren)
  • de gevolgde werkwijze/het handelen, en de resultaten van diagnostiek en interventie te presenteren in de vorm van een (gestandaardiseerd) schriftelijk verslag
  • onderscheid te maken tussen observaties en interpretaties en systematisch te observeren
  • op basisniveau een integratief beeld van een kind te geven gebruikmakend van meerdere bronnen/methoden
  • basale communicatievaardigheden (gesprekstechnieken) te herkennen en toe te passen in communicatie
  • rekening te houden met de ethische gedragsregel zoals vastgelegd in de beroepscode en wet- en regelgeving
  • systematisch te reflecteren op eigen zelfstandig functioneren en hierover verantwoording af te leggen en leerdoelen te formuleren
  • opbouwende, kernachtige en respectvolle feedback te geven aan collega’s
  • feedback te verwerken en laten zien in ander gedrag/nieuwe vaardigheden
Inhoud

Gespreksvaardigheden, observatievaardigheden, testvaardigheden en rapportagevaardigheden worden geleerd en geoefend middels opdrachten in de werkgroep en een serie contacten met een niet-klinisch gezin. Daarnaast leert de student een coachingstraject opzetten, uitvoeren en evalueren. Er is systematische aandacht voor de beroepsethiek van de orthopedagoog/leerkracht/onderwijskundige.

Niveau
PW.B2 ALPO

Toetsinformatie
Een voldoende beoordeling (cijfer 6 of hoger) voor alle geschreven (test)verslagen. Voor gespreksvoering, voor kritische reflectie op het eigen handelen m.b.v. beeldmateriaal van een testafname en een gesprek, en voor het uitvoeren van het coachingstraject moet aan de opgestelde criteria voldaan worden. Actieve deelname aan de werkgroepbijeenkomsten is vereist.

Voorkennis
Alleen voor ALPO-studenten

Contact informatie
drs. Monique Jansen; E: monique.jansen@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Boek
Tak, J.A, Bosch, J.D., Begeer, S., Albrecht, G. (red) (2014) Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten (8ste druk) Utrecht: de Tijdstroom Uitgeverij
Boek
Lang, G. & Molen, H.T. van der (2015). Psychologische gespreksvoering: een basis voor hulpverlening (17e herziene druk). Amsterdam: Uitgeverij Boom/ Nelissen

Werkvormen
Hoorcollege
AanwezigheidsplichtJa

Werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
Werkgroepen met aanwezigheidsverplichting, ondersteund door enkele hoorcolleges en zelfstudie en opdrachten uit te voeren in een serie contacten met een niet-klinisch gezin

Toetsen
Opdrachten
Weging1
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok S1