SOW-PWB3140
Motorische ontwikkeling en belichaamde cognitie
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWB3140
Studiepunten (ECTS)5
CategorieHO (Honours)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Docent
prof. dr. B. Steenbergen
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. B. Steenbergen
Overige cursussen docent
Collegejaar2016
Periode
S2  (30-01-2017 t/m 09-07-2017)
Aanvangsblok
S2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISNee
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen

Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen om de volgende leerdoelen te bereiken aan het eind van de cursus:

  • Je kunt de geschiedenis beschrijven van de relatie tussen lichaam en geest.
  • Je kunt de theorie van belichaamde cognitie, haar kernbegrippen en concepten weergeven.
  • Je hebt kennis over experimentele studies, experimentele paradigma's en bijbehorende resultaten over belichaamde cognitie.
  • Je past de kennis over de theorie van belichaamde cognitie toe binnen het onderwijs in een discussiegroep, presentatie en verslag.
  • Je heb kennis over normale motorische ontwikkeling, met name vanuit het dynamisch ecologisch perspectief, maar ook over atypische motorische ontwikkeling, met name bij Cerebrale Parese (CP) en Developmental Coordination Disorder (DCD).
  • Je kunt een discussiegroep leiden aan de hand van je kennis over belichaamde cognitie, en je kennis over recente inzichten in de relatie tussen cognitie en actie in CP en DCD.
  • Je kunt de mogelijkheden tot behandeling van motorische problemen vanuit het perspectief van de belichaamde cognitie weergeven.
  • Je bent in staat om een experimenteel paradigma waarmee het mentale proces van motorische inbeelding wordt gemeten (de handrotatie taak) uit te voeren en te analyseren.
  • Je kunt een experimenteel artikel over het uitgevoerde experiment schrijven.
Inhoud

Het theoretische verklaringsmodel van de 'embodied cognition' veronderstelt dat de cognitie zich ontwikkelt in nauwe samenhang met motorische (en visuele) functies. Er zal worden ingegaan op het ontstaan van dit verklaringsmodel, dat zich afzet tegen de cognitivistische visie. Kinderen met een Cerebrale Parese hebben als gevolg van hersenbeschadiging rondom de geboorte beperkingen in de motoriek. Kinderen met een Developmental Coordination Disorder hebben ook beperkingen in de motoriek, echter daar ligt geen neurologische deficiet aan ten grondslag. De afwijkende motoriek van deze kinderen als ook de implicaties daarvan voor onderwijs en revalidatie aan deze kinderen zal worden besproken. Een experimenteel paradigma waarmee 'embodied cognition' kan worden onderzocht zal worden besproken en studenten gaan zelf een onderzoek met dit paradigma uitvoeren.

Niveau
PW.B3 Honoursprogramma

Toetsinformatie
Presentatie van het onderzoek, participatie in de discussies, en een verslag van het uitgevoerd experiment.

Voorkennis
Deze cursus is alleen toegankelijk voor studenten van het Honoursprogramma (B3).

Contact informatie
prof. dr. B. Steenbergen; T: 024-3623642; E: b.steenbergen@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt
Artikelen. Deze worden aan het begin van de cursus bekend gemaakt.

Werkvormen
Hoorcollege
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
De cursus bestaat uit een combinatie van interactieve hoorcolleges, student-presentaties, en experimenteerwerk. Er zullen drie gastdocenten een deel van de colleges verzorgen (twee promovendi en een onderzoeker van het Behavioural Science Institiute; Imke Adams, Ingar Zielinski, en Marjolein Baas).

Toetsen
Verslag
Weging1
GelegenhedenBlok S2