Het doel van KIP3 is om te reflecteren op de eigen rol en het professionele handelen in de praktijk, tijdens het uitvoeren van een vrijwilligersactiviteit bij een organisatie in de zorg- of onderwijssector. Zo werk je verder aan de ontwikkeling van de kennis, de vaardigheden en de attitude van een scientist-practitioner. Daarbij hoort ook het besef welke eigen verwachtingen en overtuigingen (normen en waarden) ten grondslag liggen aan de wijze waarop je invulling geeft aan een rol en aan je professioneel handelen. Deze explicitering draagt bij aan een vakoverschrijdend opleidingsdoel, namelijk het inzicht in en de onderbouwing van de eigen (persoonlijke en professionele) keuzes.
Aan het einde van de cursus kun je:
1. zelfstandig een vrijwilligersactiviteit uitvoeren bij een zorg- of onderwijsorganisatie, die bestaat uit interactie met concrete personen;
2. zelfstandig een eenvoudige literatuurstudie uitvoeren, gericht op de situatie van genoemde personen;
3. zelfstandig en in samenspraak met anderen reflecteren op het eigen handelen en de eigen opvattingen, attitude en rol binnen genoemde activiteit;
4. zelfstandig de mate van relevantie benoemen van wetenschappelijke kennis voor de uitgevoerde activiteit.
|
|
|
Verschil tussen KIP1, KIP2 en KIP3
Bij KIP1 formuleerde je een vraagstelling op basis van een thema uit een van de inleidende cursussen van dat jaar. Die vraagstelling nam je als uitgangspunt voor jouw waarnemingen op de praktijkplek. In KIP2 begon je in de praktijk en sloeg je daarna de brug naar de wetenschappelijke literatuur. Bij KIP3 staat, nog meer dan bij KIP1 en KIP2, het praktische handelen en het idee van de reflective practitioner centraal. Het gaat om je professionele en persoonlijke vaardigheden en kwaliteiten. Want tussen de theorie en het praktische handelen sta jij.
In dit derde jaar staat in het curriculum de integratie van verschillende leerlijnen centraal. De specialisatie die je in het tweede jaar gekozen hebt krijgt invulling door verdiepende cursussen op het gebied van pedagogiek, onderwijs, orthopedagogiek en/of onderzoek. Praktijkervaringen die je opdoet bij het uitvoeren van vrijwilligersactiviteiten bij een organisatie in de zorg- of onderwijssector kun je zo verbinden aan je (theoretische) kennis van die specialisatie. Je laat zien dat je niet alleen een evidence-based practitioner bent, maar ook een reflectieve, onderzoekende en theoretisch onderlegde professional, een reflectieve practioner, omdat je reflecteert op je eigen rol en het professionele handelen in die praktijk. Je gaat voortdurend heen en weer tussen de praktijk en de theorie.
Om een reflectieve scientist-practitioner te worden moet je de directe dagelijkse omgang met een concrete persoon of groep zelf ervaren. Later zul je immers ook met mensen samenwerken wier taak de directe dagelijkse omgang met cliënten is. In die omgang word je je bewust van de ‘bril’ waardoor je kijkt, die gekleurd is door enerzijds je wetenschappelijke, anderzijds je persoonlijke achtergrond (bijvoorbeeld je gezond verstand en zelf opgedane ervaringen).
Opzet
In de eerste zes weken van het cursusjaar, of als je wilt al eerder (na afronding van KIP2, in de zomervakantie), leg je contact met een professionele organisatie of instelling en start je met ondersteunende werkzaamheden op een praktijkplek, één dag per week. Je reflecteert op je handelen in de context van jouw praktijkplek in een verslag, waarbij je wetenschappelijke theorie koppelt aan dat wat je doet in de praktijk en vice versa. Je bepaalt grotendeels zelf de inhoud van dit vak en voert het zelfstandig uit. Je wordt daarbij begeleid door een docent en je medestudenten in je intervisiegroep.
Tijdsinvestering
Tijdsindeling voor 6 EC (168 uur):
- 100 uur (ca. 25 dagdelen à 4 uur) praktijk;
- 9 uur bijeenkomsten (3 bijeenkomsten à 1,5 uur plus voorbereiding)
- 19 uur literatuuronderzoek;
- 40 uur verslag schrijven
Deelname aan de bijeenkomsten en de vrijwilligersactiviteit is verplicht
|
|
|
|
KIP 3 kan alleen worden gevolgd als KIP 1 en KIP 2 voldoende zijn afgesloten.
|
|
|
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|