Aan het einde van de cursus ben je in staat om:
- maatschappelijke, professionele en persoonlijke normatieve kaders van de pedagogische professional te benoemen en hanteren.
- basiskennis van het jeugdrecht te reproduceren, te duiden en te hanteren.
- verschillende ethische theorieƫn en benaderingen te benoemen, uit te leggen, te hanteren en te vergelijken.
- normatieve uitgangspunten van beroepsethiek, jeugdrecht en maatschappelijk beleid binnen het domein van zorg en welzijn in verband te brengen met ethische en politiek filosofische theorie en onderliggende mens- en maatschappijbeelden.
- normativiteit in pedagogische praktijk te onderkennen en becommentariƫren.
- persoonlijke morele standpunten te onderkennen, analyseren en evalueren.
- ethisch bewustzijn te demonstreren welke van belang is voor een pedagogische professional.
|
|
Mag je informatie over een kind delen? Wie bepaalt wat in het belang van het kind is? Moet je je aan regels houden waar je het niet mee eens bent? Als pedagogische professional heb je te maken met maatschappelijke, professionele en persoonlijke normatieve kaders, die je moet kunnen herkennen en waartoe je je moet kunnen verhouden. Inzicht in ethiek en recht en de relatie tussen deze twee is daarbij van belang. In deze cursus raak je vertrouwd met verschillende ethische benaderingen en verwerf je kennis van relevante wetgeving voor het pedagogische werkveld. Het gaat erom dat je een ethisch reflectieve attitude ontwikkelt, die je in staat stelt om je kritisch te verhouden tot de waarden die vooraf gaan aan je eigen handelen en oordelen en de normatieve dimensie van het jeugdrecht en de pedagogische professie. In de collegereeks wordt aan de hand van verschillende ethische benaderingen en de hoofdlijnen van het jeugdrecht een theoretische basis gelegd voor deze attitude, waarbij er aandacht is voor de relatie tussen ethiek, recht en praktijk. |
|
|
|
|
|
Aanvullende informatie over de cursus wordt bekend gemaakt via Brightspace.
Gezien de situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|