SOW-PWB3370
Coaching I
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWB3370
Studiepunten (ECTS)4
CategorieB3 (Derde jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Coördinator
dr. A.P.H.M. Maas
Overige cursussen docent
Docent
dr. A.P.H.M. Maas
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. A.P.H.M. Maas
Overige cursussen docent
Examinator
dr. A.P.H.M. Maas
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
PER2  (08-11-2021 t/m 28-01-2022)
Aanvangsblok
PER2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISNee
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
  1. de basiskenmerken van individuele coaching en teamcoaching te herkennen en te benoemen (2,5)
  2. de modellen en methoden van coaching en onderliggende theorieën te herkennen en te benoemen (2,5)
  3. een medestudent te coachen door een coachtraject uit te voeren gericht op het stimuleren van de professionele of persoonlijke groei door doelen en acties te formuleren en te evalueren (2,5,9)
  4. een coachtraject over een team voor te bereiden door de startsituatie van een team in beeld te brengen en gezamenlijke doelen van een coachtraject te bepalen (2,5,9)
  5. het coachtraject te evalueren en indien nodig aan te passen gedurende het traject (5,9)
  6. basale communicatieve vaardigheden te herkennen en toe te passen in communicatie (5,9)
  7. een professionele relatie aan te gaan met de coachee, waarin je afstemt op de coachee en er een veilige werkrelatie ontstaat (5,9)
  8. een professionele attitude te hanteren, kritisch te reflecteren op je functioneren als coach, inzicht te hebben in je persoonlijke sterke en zwakke kanten en je professioneel handelen hierop aan te passen (9)
Inhoud
Als pedagoog of onderwijskundige kom je ongetwijfeld in aanraking met professionals. Je krijgt bijvoorbeeld de vraag om een individuele collega of een team van collega's te ondersteunen. Dit kan door een coachende rol aan te nemen. Coaching is een interventie die tot doel heeft de professionele of persoonlijke groei van een persoon te stimuleren of het functioneren van een team te optimaliseren. Dit gebeurt door een proces van systematische reflectie en zelfgestuurd leren gericht op het formuleren van doelen en acties op gedragsniveau. De coach kan in dit proces gebruik maken van verschillende coachmethodieken.
 
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie
Opdracht coachtraject (60%, beoordeling minimaal 6,0), tentamen (40%, beoordeling minimaal 6,0) en deelname aan workshops (0%) en videobespreking (0%).
Bijzonderheden
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.

Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
 
Verplicht materiaal
Boek
Dijkstra, P., & Rondeel, E. (2019). Evidence-based coachen. Leiden, Nederland: Educatief.
Boek
Lingsma, M. (2018). Aan de slag met teamcoaching (2e herziene versie). Amsterdam, Nederland: Boom.
Reader
Informatie volgt op Brightspace.

Werkvormen
Hoorcollege

Videobespreking
AanwezigheidsplichtJa

Workshop
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
Videobespreking en workshops: Aanwezigheidsplicht (zie cursushandleiding)

Toetsen
Tentamen
Weging2
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok HERT, Blok PER2, Blok PER3

Opdracht
Weging3
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER2