| | | | Cursus | | SOW-PWBTV040 | Categorie | | BA (Bachelor) | Voertaal | | Nederlands | Aangeboden door | | Radboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen; | Docenten | | | | Collegejaar | | 2016 | | Periode | | S2 | (30-01-2017 t/m 09-07-2017) |
| Aanvangsblok | | S2 | |
| Onderwijsvorm | | voltijd | |
| Opmerking | | - | Inschrijven via OSIRIS | | Ja | Inschrijven voor bijvakkers | | Ja | Voorinschrijving | | Nee | Wachtlijst | | Nee | Plaatsingsprocedure | | - |
| | | | | | Eén thema (Ondersteunde Communicatie) en vier ontwikkelingsstoornissen staan in deze cursus centraal: verstandelijke, lichamelijke, visuele en auditieve beperkingen.
Doel van de cursus is inzicht te geven in 1) het ontstaan, de verschijningsvormen en het verloop van genoemde ontwikkelingsstoornissen; 2) de functie(s) van probleemgedrag; 3) het aanleren van adaptief gedrag en afleren van ongewenst gedrag en 4) noodzakelijke aanpassingen in het onderwijs. |
| In het blok over dove kinderen wordt ingegaan op de gevolgen van het gehoorverlies voor de taalontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. In het blok over blinde en slechtziende kinderen ligt de nadruk op jonge kinderen en meervoudig gehandicapte kinderen en de invloed van een visusbeperking op: interactie, communicatie, taal, cognitie, en de sociale, emotionele en motorische ontwikkeling.
Voor het blok verstandelijke beperkingen ligt het accent op interventie van (on)gewenst gedrag bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.
Voor het blok lichamelijke beperkingen wordt stilgestaan bij de oorzaak, de symptomatologie en de gevolgen op de korte en lange termijn voor het kind en het gezin en op de lange termijn voor het schoolse leren en het maatschappelijk functioneren. |
|
|
|
Schriftelijk tentamen met meerkeuzevragen.Deze cursus staat open voor studenten van andere universitaire opleidingen |
dr. Mathijs Vervloed; T.: 3616047; E.: m.vervloed@pwo.ru.nl |
|
|
Bij dit vak horen vijf boeken. Er worden zo veel bladzijden gebruikt dat opnemen van hoofdstukken in een reader niet aan de orde is. De laatste twee boeken worden ook in andere cursussen gebruikt. • Pérez-Pereira, M., & Conti-Ramsden, G. (2008). Language development and Social Interaction in blind children. Hove: Psychology Press. Hfd 2 t/m 6 (Blz. 11 -149) • Meihuizen-de Regt, de Moor, J.M.H. & Mulders, A.H.M. (2009) Kinderrevalidatie. Assen: Van Gorcum. Hfd. 1, 2, 3, 4, 5, 7, en 9 • Knoors, H. & Marschark, M. (2014). Teaching Deaf learners, psychological and developmental foundations. New York: Oxford University Press. Hfd.1, 2, 4, 6, 7 en 8 • Didden, R., Duker, P., & Seys, D. (2006). Gedragsanalyse en -therapie bij mensen met een verstandelijke beperking. Maarssen: Elsevier. Hfd. 3 en 4 (Hfd 1 en 2 voor orthopedagogiekstudenten als bekend verondersteld vanuit cursus verklaringsmodellen) • Duker, P., Didden, R., & Sigafoos, J. (2004). One-to-one training: Instructional procedures for learners with developmental disabilities. Austin, TX: Pro-Ed. Hfd. 1, 2, 3 en 5. Voor sommige boeken zijn eerdere drukken ook geschikt omdat latere drukken niet herzien zijn. Bij twijfel over tentamenvragen is de druk hierboven genoemd leidend. Dit vak wordt voor het laatst gegeven in de huidige vorm. Om herkansers niet te benadelen is de literatuur niet gewijzigd. Indien een boek niet meer beschikbaar is dient de student contact op te nemen met de betreffende docent. |
|
| | | Verplicht materiaalBoekBij dit vak horen vijf boeken. Er worden zo veel bladzijden gebruikt dat opnemen van hoofdstukken in een reader niet aan de orde is. De laatste twee boeken worden ook in andere cursussen gebruikt. |
| BoekPérez-Pereira, M., & Conti-Ramsden, G. (2008). Language development and Social Interaction in blind children. Hove: Psychology Press. Hfd 2 t/m 6 (Blz. 11 -149) |
| BoekMeihuizen-de Regt, de Moor, J.M.H. & Mulders, A.H.M. (2009) Kinderrevalidatie. Assen: Van Gorcum. Hfd. 1, 2, 3, 4, 5, 7, en 9 |
| BoekKnoors, H. & Marschark, M. (2014). Teaching Deaf learners, psychological and developmental foundations. New York: Oxford University Press. Hfd.1, 2, 4, 6, 7 en 8 |
| BoekDidden, R., Duker, P., & Seys, D. (2006). Gedragsanalyse en -therapie bij mensen met een verstandelijke beperking. Maarssen: Elsevier. Hfd. 3 en 4 (Hfd 1 en 2 voor orthopedagogiekstudenten als bekend verondersteld vanuit cursus verklaringsmodellen) |
| BoekDuker, P., Didden, R., & Sigafoos, J. (2004). One-to-one training: Instructional procedures for learners with developmental disabilities. Austin, TX: Pro-Ed. Hfd. 1, 2, 3 en 5. |
| BoekVoor sommige boeken zijn eerdere drukken ook geschikt omdat latere drukken niet herzien zijn. Bij twijfel over tentamenvragen is de druk hierboven genoemd leidend. Dit vak wordt voor het laatst gegeven in de huidige vorm. |
| BoekOm herkansers niet te benadelen is de literatuur niet gewijzigd. Indien een boek niet meer beschikbaar is dient de student contact op te nemen met de betreffende docent. |
|
|
WerkvormenHoorcollegeAanwezigheidsplicht | | Ja |
|
| ToetsenTentamenWeging | | 1 |
Toetsvorm | | Tentamen |
Gelegenheden | | Blok S2, Blok S2 |
|
|
| | |
| |
| |