Binnen deze cursus krijg je zicht op de verschillende manieren waarop beleid, recht en ethiek onderling vaak verweven zijn op het terrein van opvoeding, onderwijs, jeugd- en gezinszorg. Je verwerft kennis van relevante wetgeving en beleidsmaatregelen voor het pedagogische werkveld. Je leert de impliciete normatieve vooronderstellingen van beleid en wetgeving te benoemen en te analyseren en wordt aangemoedigd een deskundig onderbouwde positie in te nemen gericht op het ontwikkelen en beïnvloeden van beleid.
Leerdoelen: (relatie eindkwalificaties)
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- toe te lichten welke juridische kaders, wetgeving, beleidsstructuren en beleidsmaatregelen relevant zijn voor het pedagogische werkveld en pedagogische professionals. (3)
- op meta-niveau beleid en wetgeving te analyseren en te interpreteren door de impliciete normatieve vooronderstellingen ervan te benoemen en deze in verband te brengen met onderliggende denkkaders. (3)
- de consequenties van beleid en wetgeving te benoemen voor de situatie van kinderen en hun directe leefomgeving en voor de (ortho)pedagogische beroepspraktijk. (3,4)
- uit te leggen hoe recht, beleid en ethiek op het gebied van jeugd, gezin en onderwijs elkaar raken en vaak onderling verweven zijn. (3,9)
- te reflecteren op bestaand beleid en wetgeving, door argumentaties kritisch te beoordelen en op basis hiervan een onderbouwde positie in te nemen ten opzichte van het ontwikkelen en beïnvloeden van beleid en recht. (3,4)
|
 |
|
De cursus bestaat uit twee delen, met afzonderlijke docenten en toetsing. De twee tamelijk onafhankelijke delen kunnen los van elkaar worden gevolgd en afgesloten, maar de cursus als geheel wordt afgesloten met één cijfer. De cursus is geroosterd in de derde periode (Deel 1 - Tellings) en in de vierde periode (Deel 2 - Takes).
De onderlinge samenhang van deze cursusonderdelen komt tot uitdrukking in de gedeelde leerdoelen, waarbij het centrale uitgangspunt is dat studenten op academisch niveau leren denken over onderliggende normatieve structuren van jeugdbeleid en -recht. |
|