In deze cursus gaat het er om dat je leert om je ethisch reflectief te verhouden tot de normatieve dimensie van de pedagogiek en tot je rol als pedagogisch professional.
Aan het einde van de cursus ben je in staat om:
- normativiteit in pedagogische wetenschap en praktijk te onderkennen en te becommentariëren.
- morele situaties en dilemma’s te herkennen, te benoemen en te evalueren.
- verschillende ethische theorieën en benaderingen te benoemen, uit te leggen en toe te passen.
- normatieve kaders van de pedagogisch professional te benoemen en te hanteren.
- persoonlijke morele standpunten te onderkennen, te analyseren en te evalueren.
|
|
Een academisch pedagogisch professional moet zich kunnen verhouden tot de normatieve dimensie van de professie. Of het nu gaat om handelingsdilemma's in de orthopedagogiek, pedagogische beleidsvraagstukken of praktische opvoedvragen, ze zijn verbonden met onderliggende waarden. De cursus is gericht op bewustwording van de morele aspecten van pedagogisch handelen en weten en op het ontwikkelen van een ethisch reflectieve attitude. Hierbij is er aandacht voor de relatie tussen ethiek en de pedagogische praktijk.
|
|
|
|
|
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|