Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- de eigenschappen van een complex systeem te kennen en te onderscheiden van de eigenschappen van een niet-complex systeem; (2,3)
- de eigenschappen van een complex systeem te herkennen in de context van elk van de Masterprogramma’s; (2,3)
- onderzoek naar pedagogische thema’s vanuit een complexe systeem visie te herkennen; (1,2,3)
- beperkingen die voortkomen vanuit het benaderen van pedagogische thema’s vanuit niet-complex systemen te verwoorden; (2,3)
- begrippen van complexe systeemtheorie terug te koppelen naar het werkveld van de pedagoog; (2,3,4)
- kritisch te reflecteren op mogelijke toepassingen van complexe systemen op het werkveld van de pedagoog; (2,3,4)
- kritisch te reflecteren op de implicaties van de discrepantie tussen een aanpak op basis van complexe systemen en een traditionele visie op het werkveld van de pedagoog (2,3,4)
|
|
Complexe systemen bestaan uit een groot aantal relatief eenvoudige componenten die onderling interacteren en als een geheel functioneren. De beïnvloeding van een deel van het systeem heeft effect op het geheel en andersom. Een gezin, een klas, een school, een sportclub, maar ook een mens, het brein, cellen en zelfs moleculen en atomen zijn complexe systemen. Belangrijke eigenschappen van complexe systemen zijn dat:
- ze zelforganiserend zijn;
- de nadruk op verandering, het dynamische ligt in plaats van het statische;
- voorspelbaarheid op korte termijn mogelijk is, maar vaak niet op langere termijn;
- veranderingen tegelijkertijd plaats vinden op verschillende niveaus;
- er geen eenduidige oorzaak-gevolgrelaties zijn;
- ze vooral non-lineair zijn: kleine oorzaak-groot gevolg of grote oorzaak-klein gevolg;
- het open systemen zijn, namelijk in voortdurende interactie staan met de omgeving.
De relevantie voor de pedagogiek bestaat er onder andere uit dat een probleem van een kind, de opvoedingsvraag van de ouders, de handelingsverlegenheid van een leerkracht, groepsopvoeders of orthopedagoog, etc. altijd over de tijd onderzocht dient te worden, voortdurend verandert en altijd in haar context bekeken dient te worden. Pedagogische issues en problemen bekijken als een complex systeem houdt echter niet dat een oplossing, interventie of een behandeling noodzakelijk ingewikkeld is. Door de onderliggende samenhang van de componenten kan een kleine interventie namelijk een groot effect hebben.
|
|
|