Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- de basiskenmerken van individuele coaching en teamcoaching te herkennen en te benoemen (2,5)
- de methodieken en modellen van coaching en onderliggende theorieën te herkennen en te benoemen (2,5)
- een professional te coachen door een coachtraject uit te voeren gericht op het stimuleren van de professionele of persoonlijke groei door doelen en acties te formuleren en te evalueren 2,5,9)
- een coachtraject over een team voorbereiden door de startsituatie van een team in beeld te brengen en gezamenlijke doelen van een coachtraject te bepalen (2,5,9)
- het coachtraject te evalueren en indien nodig aan te passen gedurende het traject. (5,9)
- basale communicatieve vaardigheden te herkennen en toe te passen in communicatie (5,9)
- een professionele relatie aan te gaan met de coachee, waarin je afstemt op de coachee en er een veilige werkrelatie ontstaat. (5,9)
- een professionele attitude te hanteren, kritisch te reflecteren op je functioneren als coach, inzicht te hebben in je persoonlijke sterke en zwakke kanten en je professioneel handelen hierop aan te passen. (7,9)
|
|
|
In deze cursus staan professionals centraal. Een pedagoog of orthopedagoog kan een individuele collega of een team van collega's ondersteunen door een coachende rol aan te nemen. Coaching is een interventie die tot doel heeft de professionele of persoonlijke groei van een persoon te stimuleren of het functioneren van een team te optimaliseren. Dit gebeurt door systematische reflectie en zelfgestuurd leren gericht op het formuleren van doelen en acties op gedragsniveau. De coach kan in dit proces gebruik maken van verschillende coachmethodieken.
|
|
|
In Coaching I (PWB3370) zijn de volgende hoofdstukken behandeld:
Dijkstra & Rondeel (2019): 1, 2, 4 en 8
Lingsma (2018): 5.1 tm 5.5, 7.1 en 8
Remmerswaal (2013) in reader: 4.1 tm 4.4 en 14.8
|
|
Opdracht coachtraject (50%, beoordeling minimaal 6,0), opdracht teamanalyse (50%, beoordeling minimaal 6,0) en deelname workshops en intervisie (0%).
|
|
Toelating
Let op! Schrijf je in voor het juiste semester.
Semester 1: studenten die in februari 2022 gestart zijn met stage.
Semester 2: studenten die in september 2022 gestart zijn met stage.
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|