Aan het einde van de cursus is de student in staat:
- Zelfstandig de huidige wetenschappelijke kennis met betrekking tot de ‘evidence-based’ preventies en interventies op het gebied van middelengebruik, overgewicht en agressie bij kinderen en adolescenten toe te lichten. (1,4,9)
- Zelfstandig deze wetenschappelijke kennis te integreren en toe te passen bij de ontwikkeling van een nieuwe (preventieve) interventie. (1,5)
- Zelfstandig kennis over diverse theorieën en baanbrekend onderzoek over risicogedrag, gedragsregulatie en gedragsverandering toe te lichten en zo goed mogelijk te integreren en toe te passen bij de ontwikkeling van een nieuwe (preventieve) interventie. (5)
- Zelfstandig de gangbare wetenschappelijke onderzoeksmethoden (o.a. design, meetinstrumenten) uit te leggen en toe te passen die noodzakelijk zijn voor het evalueren van de effectiviteit van een (preventieve) interventie in de praktijk. (6,7)
|
|
Het doel van deze cursus is het vergroten van de theoretische en toegepaste kennis op het gebied van risicogedrag alsmede klinische vaardigheden aan de hand van het scientist-practitioner model. Volgens het scientist-practitioner model neemt de professionele hulpverlener of gedragskundige niet alleen kennis van de wetenschappelijke theorieën, maar past hij of zij deze kennis toe voor een beter begrip van praktijkproblemen en voor het ontwikkelen van effectieve interventies om deze problemen te verminderen. Studenten zullen zelfstandig een preventie- of interventieprogramma gericht op de reductie van risicovol middelengebruik, eetgedrag of agressief gedrag ontwikkelen op basis van de literatuur en behoeftes vanuit de praktijk. Hiervoor maken studenten gebruik van een zogenoemde gestandaardiseerde ‘Intervention Mapping’ procedure. Door het volgen van deze procedure maken studenten ook nadrukkelijk kennis met het spanningsveld tussen onderzoek en praktijk. Het vak is bedoeld om studenten voor te bereiden op hun functie in hun toekomstige werksetting. De opgedane kennis kan binnen het werkveld van de ‘Pedagoog’ worden benut bij het opzetten van nieuwe interventies op maat die zijn afgestemd op de behoeften van specifieke doelgroepen.
|
|
|
|
|
Een verslag van de ontwikkeling, het protocol en de evaluatie van het binnen de cursus zelf ontwikkelde preventie- of interventieprogramma.
|
|
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|