Aan het eind van de cursus is de student in staat om:
- Zelfstandig theoretische modellen over de relatie tussen het schoolse leren (i.e., technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenvaardigheid) en verklarende aspecten (e.g., taal, faalangst, motivatie, sociale cognitie, inhibitie, aandacht, concentratie, werkgeheugen) uit te leggen, en toe te passen in concrete pedagogische en didactische situaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs; (1, 6, 7)
- Zelfstandig de onder 1. genoemde theoretische modellen te toetsen en te evalueren bij leerlingen met speciale leerbehoeften in het primair en/of voortgezet onderwijs; (1, 6, 7)
- Een onderbouwde visie te geven gebaseerd op inzichten uit het scientist-practitioner model over de rol van de orthopedagoog in het passend onderwijs bij leerlingen met speciale leerbehoeften. (4,9)
|
|
In deze cursus ligt de focus op de toetsing en evaluatie van theoretische verklaringsmodellen van het speciaal leren in de orthopedagogische praktijk. Met "speciaal leren" wordt gedoeld op een groep leerlingen die door een complex samenspel van interne en externe belemmerende factoren (met veelal een te gering aantal bevorderende factoren) niet of nauwelijks vooruitgang boekt in het leren. Ter illustratie: je kunt hierbij denken aan een leerling met zwakke rekenprestaties, voldoende intellectuele mogelijkheden, een geringe leermotivatie, laag zelfbeeld en een beperkte ondersteuning vanuit de thuisomgeving.
Gedurende de cursus werken studenten aan een werkopdracht waarin een onderwerp -naar keuze- over de relatie tussen een leerdomein (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling of rekenvaardigheid) enerzijds en een verklarend aspect (bijv. werkgeheugen, motivatie, aandacht, faalangst) anderzijds verder wordt uitgediept in zowel theoretisch als praktisch opzicht. Dit onderwerp kan ingegeven zijn door persoonlijke interesse of door opgedane leerervaringen binnen de stage.
Tijdens de eerste bijeenkomst wordt uitleg gegeven over de opzet en toetsing van deze cursus. In het resterende deel van de cursus zullen (online) inloopspreekuren worden georganiseerd. Deze inloopspreekuren hebben als doel om studenten persoonlijk en op maat te begeleiden bij de verdere theoretische en praktische verdieping van het werkstuk.
|
|
|
|
Het hebben gevolgd van de cursus ‘Theoretische verklaringsmodellen van het speciaal leren’ (PWM095) wordt zeer aanbevolen.
|
|
|
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|