SOW-PWM110
Participatie: opvoeden en begeleiden van mensen met een beperking
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWM110
Studiepunten (ECTS)4
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Examinator
prof. dr. M.P.J. Vervloed
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. M.P.J. Vervloed
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. M.P.J. Vervloed
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
2  (30-10-2017 t/m 04-02-2018)
Aanvangsblok
2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
  1. Een beschrijving te geven van en inzicht te hebben in de historie van de inclusiegedachte en het participatie-ideaal met behulp van historische literatuur over inclusie en participatie (1, 3)
  2. In levensechte situaties im- en expliciete doelen voor opvoeding en interventie te plaatsen binnen vigerende visies op mensen met beperkingen zoals de ICF en ICF-CY met behulp observatie en gesprekstechnieken (1, 5, 7)
  3. In een op de werkelijkheid gebaseerde situatie de participatie van mensen met een beperking te bevorderen met behulp van kennis van vroegtijdige interventie, staftraining, ouderbegeleiding, omgevingsaanpassing en sociale netwerken (1, 5)
  4. In een op de werkelijkheid gebaseerde situatie behandelcoördinatie uit te voeren ten behoeve van cliënten, opvoeders, verzorgers en teamleden door sturing geven, regie voeren, ondersteuning bieden, multidisciplinair team aansturen en het grote geheel monitoren (helikopterview) (1, 5, 9)
  5. In een op de werkelijkheid gebaseerde situatie een onderbouwde visie te geven over de rol van de orthopedagoog in de gehandicaptenzorg en het (passend) onderwijs gebaseerd op inzichten uit het scientist practitioner model (4, 9)
Inhoud
Drie vragen staan in deze cursus centraal:  1)Wat is participatie? Ter beantwoording van deze vraag behandelen we historische trends en maatschappelijke ontwikkelingen en worden termen als burgerschap, inclusie en integratie behandeld. 2) Hoe bevorder je participatie? We besteden aandacht aan  ‘Early intervention’ modellen, staf training, rol van de omgeving en het sociale netwerk, aanpassingen in de fysieke omgeving en de visie op hulpverlenen. 3) Wat is de rol van de orthopedagoog? De rol van de ‘orthopedagoog’ wordt besproken in het licht van sturing geven, regie voeren, ondersteuning bieden en het aansturen van een multidisciplinair team. Verder leren de studenten stelling te nemen, ontwikkelen zij een mening over beleidsgerelateerde aspecten en leren zij die uitdragen. Dit alles om vanuit ‘practice-based-evidence’  werken te streven naar ‘Evidence Based Practice’

Orthopedagogen in de klinische praktijk zullen zich vooral bezig houden met directe (1-op-1) behandelingen en indirecte vormen van begeleiding (coaching van ouders en professionals, mediatietherapie). Doel van deze cursus is dat studenten leren waarom, hoe en waarvoor we dit doen. Het waarom vraagt naar een visie op hulpverlenen en de doelen die je in opvoeding, begeleiding, behandeling en advisering stelt. Het hoe vraagt naar de methoden die de orthopedagoog ter beschikking staan. Het waarvoor vraagt naar wat men wil bereiken met een interventie. Deze cursus sluit aan bij recente maatschappelijke ontwikkelingen en prikkelt studenten om op een wetenschappelijke wijze te reflecteren op vragen en problemen die leven in de gehandicaptenzorg, de jeugdzorg en het passend onderwijs. Een vraag die bijvoorbeeld aan de orde komt is, ‘wat is burgerschap en participatie en is dit voor iedereen haalbaar?’ Zo ja, hoe en zo nee, wat zijn de belemmerende factoren.
 
Niveau
PW.Master

Toetsinformatie
Actieve bijdrage aan werkgroepen. Opdrachten in de vorm van inleveren van stellingen en vragen over de literatuur, presentaties en het schrijven van fact sheets of infogrammen. De schriftelijke opdrachten moeten zijn ingeleverd alvorens aan de eindopdracht (essay) mag worden begonnen. De beoordeling van het essay vormt het eindcijfer.

Voorkennis
Toegelaten tot de Masteropleiding Pedagogische Wetenschappen (zie toelatingsvoorwaarden OER).

Contact informatie
dr. Mathijs Vervloed; T: 024-3616047; E: m.vervloed@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt
Empirische artikelen en reviews (deze worden t.z.t. vermeld in Blackboard).
Literatuur
De student dient zelfstandig een deel van de wetenschappelijke literatuur te vinden.

Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Opdrachten
Weging1
GelegenhedenBlok 2, Blok 2