SOW-PWM120
Interventies bij mensen met een beperking
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWM120
Studiepunten (ECTS)4
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Examinator
prof. dr. M.P.J. Vervloed
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. M.P.J. Vervloed
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. M.P.J. Vervloed
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
1  (04-09-2017 t/m 29-10-2017)
Aanvangsblok
1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het eind van de cursus is de student in staat in een op de werkelijkheid gebaseerde casus:
  1. Praktijkkennis (interventies, ervaringen, inzichten etc.) over mensen met functiebeperkingen te analyseren en vergelijken met wetenschappelijke kennis en standaarden met behulp van het scientist practitioner model (1,4)
  2. Levensechte situaties te analyseren waarin mensen met functiebeperkingen leven en een klimaat te ontwerpen met behulp van een systeembenadering en pedagogische theorieën (5, 7)
  3. een assessment uit te voeren en hierover te rapporteren bij een persoon met een functiebeperking en beperkingen in de communicatie met behulp van psychologisch en linguïstisch testmateriaal en methode van dynamisch assessment (5,6,7)
  4. een behandeling te ontwerpen en uit te voeren voor een persoon met een functiebeperking en beperkingen in de communicatie met behulp van theorieën over Ondersteunde Communicatie (5,6)
  5. een behandeling te ontwerpen en uit te voeren voor een persoon met een beperking in bewegen met behulp van theorieën over motorische controle en motorische ontwikkeling, pedagogiek en neuropsychologie (5,6,7)
  6. een assessment uit te voeren en hierover te rapporteren bij een persoon of een groep personen met een functiebeperking en beperkingen in sociale vaardigheden met behulp van bij de functiebeperking passende theorieën over sociale competentie (5,6,7,8)
  7. een behandeling te ontwerpen en uit te voeren voor een persoon of een groep personen met een functiebeperking en beperkingen in sociale vaardigheden met behulp van bij de functiebeperking passende theorieën over sociale competentie (5,6,7)
  8. een assessment uit te voeren en hierover te rapporteren bij een persoon met een functiebeperking en/of relatief eenvoudig probleemgedrag met behulp van methoden uit de Applied Behavior Analysis en ander relevant testmateriaal en observatietechnieken (5,6,7,8)
  9. een behandeling te ontwerpen en uit te voeren bij een persoon met een functiebeperking en/of relatief eenvoudig probleemgedrag met behulp van evidence based methoden uit de gehandicaptenzorg (5,6,7)
Inhoud
Een orthopedagoog in de gehandicaptenzorg heeft drie kerntaken: 1) behandelen van gedrag en psychische problematiek, 2) het stimuleren van de ontwikkeling van een persoon met een beperking en 3) het ondersteunen van ouders, leerkrachten en professionele begeleiders van een persoon met een beperking. Verstandelijk en meervoudig beperkte mensen, zowel kinderen als volwassenen, behoren tot de doelgroep in deze cursus. In deze cursus wordt voor het aanleren van vaardigheden gefocust op (ondersteunde) communicatie, taal, sociale vaardigheden en motoriek omdat deze onderwerpen relevant zijn voor bijna alle doelgroepen in de gehandicaptenzorg. Interventies ondersteunen compensatie (in het geval van verworven problematiek) of accommodatie (in geval van congenitale problematiek). Hierbij zijn interventies onder andere gericht op de transitie van vaardigheden naar mogelijkheden voor participeren door het bieden van de juiste gelegenheden en het creëren van (passende) kansen, met inzet van strategieën, methoden, technieken, (hulp)middelen en technologie. Daardoor vergroot je de kans dat de persoon op eigen kracht al dan niet met ondersteuning kan participeren in de samenleving (empowerment, participatie, emancipatie en inclusie). Bij dit alles wordt een pedagogische invalshoek gebruikt waarin het hele systeem (gezin, klas, groep, etc.) rondom een persoon met beperkingen wordt meegenomen in de interventie.

De mastercursus interventies bij mensen met een functiebeperking heeft als hoofddoel dat studenten leren interventies toe te passen om de ontwikkeling te stimuleren en een aantal veel voorkomende problemen te leren te behandelen bij mensen die auditief, visueel, motorisch, verstandelijk of meervoudig beperkt zijn. Dit kan zijn op het gebied van communicatie, motoriek en sociale vaardigheden, maar ook mediatie-therapie/interventies die door ouders worden uitgevoerd omdat de professional die niet zelf kan realiseren, zoals bijvoorbeeld bij slaap- of eetproblemen. De cursus laat zien welke interventiemogelijkheden er zijn op deze gebieden maar zal ook aandacht besteden aan fundamentele vragen over de ontwikkeling, groei, zorg, opvoeding en behandeling van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met een beperking. Deze cursus sluit aan bij het scientist practitioner model. Studenten leren zo veel als mogelijk evidence based te werken en practice based evidence te genereren. 
Niveau
PW.Master

Toetsinformatie
Per bijeenkomst wordt een schriftelijke opdracht ingeleverd. Schrijven van een kort paper/essay opdat duidelijk wordt dat de student inzicht in de problematiek heeft en theorie en praktijk met elkaar in verband kan brengen. De schriftelijke opdrachten moeten zijn ingeleverd alvorens aan de eindopdracht (essay) mag worden begonnen. De beoordeling van de paper vormt het eindcijfer.

Voorkennis
Toegelaten tot de Masteropleiding Pedagogische Wetenschappen (zie toelatingsvoorwaarden OER).
Gevolgd hebben van de themacursus Gehandicaptenzorg in de bachelor verdient aanbeveling ter voorbereiding, de mastercursus is echter ook zelfstandig te volgen.

Contact informatie
dr. Mathijs Vervloed; T: 024-3616047; E: m.vervloed@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt
Empirische artikelen en reviews (deze worden t.z.t. vermeld in Blackboard). De student dient zelfstandig een deel van de wetenschappelijke literatuur te vinden

Werkvormen
Hoorcollege

Toetsen
Opdracht en essay
Weging1
GelegenhedenBlok 1