In deze cursus staat de omgeving waarin jongeren geplaatst zijn in relatie met de gedragsproblemen centraal. We gaan in op de gevallen waar tijdelijk sprake is van een dwang en drang kader om überhaupt binnen te kunnen komen bij iemand en hoe de focus binnen een dergelijk kader moet liggen op de balans tussen risico en behoefte.
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- verschillende type dwang en drang kaders te herkennen en de consequenties voor behandeling en ontwikkeling te signaleren en benoemen. (1,5)
- een effectieve interventie te suggereren voor een gegeven casus, rekening houdend met het type dwang en drang kader en de ontwikkelingsfase van het kind. (5,7)
- een effectieve interventie te suggereren voor een gegeven casus, rekening houdend met de balans tussen risico, behoefte en responsiviteit. (3,5)
- te reflecteren op de mogelijkheden en beperkingen van begeleiding binnen een dwang en drang kader. (2,5)
|
|
In dit vak staat het Risk Need Responsivity Model centraal en het leren hanteren van een forensische blik vanuit casuïstiek. Er zal worden ingegaan op huiselijk geweld, signalen van ontsporing en interventiemogelijkheden voor het hele jonge kind. Tevens zal a.d.h.v. casuïstiek het civiel en strafrechtelijk kader worden besproken en toegelicht. Er wordt ingegaan op de verschillende uithuisplaatsing mogelijkheden. Aanvullend komt dreigend crimineel ontsporen aan bod en de aanpak daarvan op gemeentelijk niveau. Er zal worden ingegaan op het project Top600 van Amsterdam. Vanuit landelijke problematiek zullen problemen rondom Loverboys worden besproken zowel vanuit een dader als slachtoffers-perspectief. Tot slot wordt de rol van de (ortho)pedagoog binnen verschillende contexten belicht zoals de recherche, raad van de kinderbescherming, JJI, en zal profiling aan bod komen als ook orthopedagogisch werken binnen een TBS kader
|
|