SOW-PWPO090
Beroepsvaardigheden basis
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWPO090
Studiepunten (ECTS)4
CategorieB2 (Tweede jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Docent
A. Luteijn, MSc
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. L. Reus
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. L. Reus
Overige cursussen docent
Examinator
dr. L. Reus
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
SEM1  (06-09-2021 t/m 28-01-2022)
Aanvangsblok
SEM1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
  1. Een professioneel (hulpverlenings-)gesprek te voeren, waarbij de student flexibel kan afstemmen op de context en de betreffende gesprekspartner(s).
  2. Diagnostische testen af te nemen, kritisch te beoordelen en te analyseren. De student is daarbij zowel in staat om de handleiding van de test te volgen, als zijn/haar manier van reageren flexibel aan te passen aan het kind. 
  3. Een kwalitatieve observatie uit te voeren in diverse situaties (in de klas en in één op één situaties) en hieraan conclusies/advies te verbinden.
  4. Helder en beknopt verslag te doen van gesprekken, observaties en testafnames, waarbij de student concreet en relationeel rapporteert.
  5. Een professionele houding aan te nemen, zowel in de rol van leerkracht als in de rol van orthopedagoog, waarbij de student op zijn/haar pedagogisch handelen reflecteert door zijn/haar handelen te verantwoorden, te evalueren en bij te stellen.
Inhoud
Het uitgangspunt van de cursus Beroepsvaardigheden basis is dat de student kennis en vaardigheden opdoet op het gebied van gespreksvoering, (diagnostisch) testen, observatie, verslaglegging en professionaliteit. De student leert om een (hulpverlenings-)gesprek te voeren, observaties te doen, diagnostische testen af te nemen, te beoordelen en te analyseren en hiervan verslag te doen. Daarnaast leert de student een professionele houding te ontwikkelen, waarbij de student zich bewust wordt van diens eigen achtergrond en reflecteert op het eigen handelen. In de cursus wordt zowel aandacht besteed aan de inzet van deze kennis en vaardigheden in de rol van leerkracht, als in de rol van orthopedagoog. Hierbij wordt er steeds naar gestreefd om een koppeling te maken tussen de theorie en de praktijk.

Werkvormen
De cursus bestaat uit 12 werkgroepen. Parallel aan de cursus loopt ook Bachelorstage 2 PWPO. De praktijkopdrachten die voor Beroepsvaardigheden basis uitgevoerd moeten worden kunnen op de stageschool uitgevoerd worden. Gekoppeld aan de praktijkopdrachten maakt de student verschillende schriftelijke opdrachten en aan het eind van de cursus een reflectieverslag.

Werkgroepen
In de werkgroepen zal zowel de theoretische verdieping als het praktisch oefenen van vaardigheden aan bod komen. Daarnaast zal er ruimte zijn om opdrachten die in de praktijk zijn uitgevoerd te bespreken.

Praktijkopdrachten
De student loopt parallel aan deze cursus Bachelorstage 2 PWPO. Op deze stageschool zullen de studenten de praktijkopdrachten voor Beroepsvaardigheden basis uitvoeren. Het uitvoeren van de praktijkopdrachten voor Beroepsvaardigheden basis valt buiten de stage uren van Bachelorstage 2 PWPO.
Voor een overzicht van de praktijkopdrachten zie het cursusreglement.

Schriftelijke opdrachten
Gedurende de cursus maakt de student gekoppeld aan de praktijkopdrachten schriftelijke opdrachten.
Voor een overzicht van de schriftelijke opdrachten zie het cursusreglement.

Reflectieverslag
Aan het eind van de cursus schrijft de student een reflectieverslag.

Toetsing
Voordat de student het vak kan afsluiten met een cijfer, wordt er eerst gekeken of aan de randvoorwaarden voldaan is. Deze zijn:
  1. Er is voldaan aan de aanwezigheidsplicht van de werkgroepen
  2. De praktijkopdrachten zijn uitgevoerd
  3. De schriftelijke opdrachten zijn ingeleverd
  4. Het reflectieverslag is ingeleverd
De mate waarin de doelen van dit vak door de student bereikt zijn wordt bepaald op basis van het reflectieverslag.

Tentamen
Het tentamen bestaat uit het reflectieverslag.
De beoordelingscriteria staan beschreven in de handleiding van de cursus.

Weging
Het reflectieverslag bepaalt 100% van de eindbeoordeling. Het vak moet met minimaal een 6 afgerond worden. Cijfers worden afgerond op halve punten.
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
 
Verplicht materiaal
Boek
Rose, T. (2016). De mythe van het gemiddelde. Amsterdam: Bruna Uitgevers
Boek
Lang, G. & Molen, H.T. van der (2015). Psychologische gespreksvoering: een basis voor hulpverlening (17e druk). Amsterdam: Uitgeverij Boom/ Nelissen

Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
Werkgroepen met aanwezigheidsplicht

Toetsen
Eindbeoordeling
Weging1
GelegenhedenBlok SEM1