SOW-PWPO170
Didactiek technisch lezen
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWPO170
Studiepunten (ECTS)4
CategorieB1 (Eerste jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Docenten
Docent
prof. dr. A.M.T. Bosman
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. S.A.E. Walda
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. S.A.E. Walda
Overige cursussen docent
Examinator
dr. S.A.E. Walda
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
SEM2  (31-01-2022 t/m 15-07-2022)
Aanvangsblok
SEM2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
  1. de kerndoelen en referentieniveaus voor technisch lezen te expliciteren;
  2. leerdoelen te bepalen en te toetsen voor technisch lezen;
  3. effectieve lessen te ontwerpen en uit te voeren voor technisch lezen;
  4. rekening te houden met het niveau en de taalbeheersing van leerlingen;
  5. didactisch handelen te verantwoorden, evalueren en bij te stellen;
  6. passende leer- en werkvormen te kiezen of ontwikkelen;
  7. testresultaten van technisch lezen te beoordelen, analyseren en interpreteren;
  8. de voortgang van leerlingen te volgen en onderwijs op basis daarvan bij te stellen;
  9. kritisch te kijken naar onderzoek en lesmethoden.
Inhoud
Het uitgangspunt van de cursus is dat de student kennis en vaardigheden opdoet op het gebied van het aanleren van technisch lezen. Binnen dit vakgebied staan vier vragen centraal: a) Wat moeten de leerlingen allemaal leren? b) Hoe leer je het aan? c) Wat levert het op? en d) Hoe reflecteer je kritisch? De student leert in deze cursus de kerndoelen taalvaardigheid kennen en hiervoor leerdoelen op te stellen en te toetsen, effectieve en uitdagende lessen te ontwerpen en uit te voeren, testresultaten te analyseren en op basis hiervan het onderwijs bij te stellen. Hierbij wordt er steeds een koppeling gemaakt tussen de theorie, de nieuwste inzichten uit de literatuur en de praktijk.
Niveau

Voorkennis
-
Toetsinformatie
De cursus wordt met een voldoende afgesloten indien de student a) de voorbereidende opdrachten voor technisch lezen tijdig heeft ingeleverd, een voldoende heeft behaald voor b) het tentamen en c) Eindopdracht II Analyse Product en Proces.
Bijzonderheden
Deze cursus moet gelijktijdig gevolgd worden met een stage. Een deel van de opdrachten wordt namelijk uitgevoerd tijdens deze stage.

Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.

Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
Verplicht materiaal
Boek
Schraven, J. L. M. (2013). Zo leer je kinderen lezen en spellen. Zutphen: Stichting TGM. We raden aan om dit boek te bestellen via de website http://www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl/bestellen.htm. Daar kost het boek 40 euro. Wanneer jullie de boeken samen bestellen, kunnen jullie de verzendkosten delen. Wanneer je het boek via Postelein/Studystore bestelt, betaal je ruim 20 euro meer en is de levertijd (veel) langer.

Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Opmerking
Deelname aan de werkgroepen is verplicht.

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok SEM2, Blok SEM2