SOW-PWPO240
Inleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs
Cursus informatieRooster
CursusSOW-PWPO240
Studiepunten (ECTS)3
CategorieB1 (Eerste jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen Primair Onderwijs;
Docenten
Examinator
prof. dr. A.M.T. Bosman
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
E.B.J. Meester
Overige cursussen docent
Coördinator
E.B.J. Meester
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
SEM1  (05-09-2022 t/m 27-01-2023)
Aanvangsblok
SEM1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om
  1. Uit te leggen welke verschillende functies er zoal worden toegeschreven aan het onderwijs en hier een aantal praktijkvoorbeelden van kunnen noemen. 
  2. Uit te leggen wat de specifieke aard van het werk van de leraar is; hoe het werk van de leraar is te karakteriseren en verschilt van andere soorten werk.
  3. Uit te leggen waarom kenmerkende aspecten van het beroep van de leraar, zoals beroepsidentiteit, beroepsethiek, professionaliteit en de maatschappelijke rol, belangrijk zijn.
  4. Uit te leggen wat centraal staat in de alledaagse praktijk van de leraar: (1) wat er zoal komt kijken bij het onderwerpen van onderwijs, het onderwijzen zelf en het evalueren van onderwijs; en (2) wat er naast het primaire proces van onderwijs organiseren, nog meer allemaal komt kijken bij het beroep van de leraar (zoals het contact met ouders). 
  5. Uit te leggen hoe effectieve leraren zich onderscheiden van niet effectieve leraren.
  6. Uit te leggen welke onderwijsfilosofische stromingen er zijn en welke discussies er spelen in het hedendaagse denken over onderwijs.
  
 
Inhoud
Wij vinden het belangrijk om de studenten die hebben gekozen voor de opleiding PWPO meteen bij aanvang van de studie te introduceren aan het leraarsberoep in de volle breedte. Wat betekent het om leraar te zijn? Wat komt daar allemaal bij kijken? Welke rol heeft de leraar in de maatschappij en ten aanzien van leerlingen? Hoe belangrijk ben je als leraar? In deze cursus verdiepen we ons in wat anderen al eerder hebben gezegd en geschreven als antwoord op dit soort vragen en dagen we studenten uit om daar een eigen opvatting over te ontwikkelen.
Bijzonderheden
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
 
Verplicht materiaal
Artikelen
In de cursus wordt gebruik gemaakt van artikelen en boekhoofdstukken. Deze staan opgenomen in het cursusreglement.
Boek
Zwaagstra, M. C., Clifton, R. A., & Long, J. C. (2010). What’s wrong with our schools and how we can fix them. Rowman & Littlefield.

Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Cirrus tentamen
Weging1
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok SEM1, Blok SEM1

Werkstuk
Weging1
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok SEM1, Blok SEM2