Aan het einde van de cursus is de student in staat om
- Uit te leggen welke verschillende functies er zoal worden toegeschreven aan het onderwijs en hier een aantal praktijkvoorbeelden van kunnen noemen.
- Uit te leggen wat de specifieke aard van het werk van de leraar is; hoe het werk van de leraar is te karakteriseren en verschilt van andere soorten werk.
- Uit te leggen waarom kenmerkende aspecten van het beroep van de leraar, zoals beroepsidentiteit, beroepsethiek, professionaliteit en de maatschappelijke rol, belangrijk zijn.
- Uit te leggen wat centraal staat in de alledaagse praktijk van de leraar: (1) wat er zoal komt kijken bij het onderwerpen van onderwijs, het onderwijzen zelf en het evalueren van onderwijs; en (2) wat er naast het primaire proces van onderwijs organiseren, nog meer allemaal komt kijken bij het beroep van de leraar (zoals het contact met ouders).
- Uit te leggen hoe effectieve leraren zich onderscheiden van niet effectieve leraren.
- Uit te leggen welke onderwijsfilosofische stromingen er zijn en welke discussies er spelen in het hedendaagse denken over onderwijs.
|
|
|
Wij vinden het belangrijk om de studenten die hebben gekozen voor de opleiding PWPO meteen bij aanvang van de studie te introduceren aan het leraarsberoep in de volle breedte. Wat betekent het om leraar te zijn? Wat komt daar allemaal bij kijken? Welke rol heeft de leraar in de maatschappij en ten aanzien van leerlingen? Hoe belangrijk ben je als leraar? In deze cursus verdiepen we ons in wat anderen al eerder hebben gezegd en geschreven als antwoord op dit soort vragen en dagen we studenten uit om daar een eigen opvatting over te ontwikkelen.
|
|
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|