N.B. Deze informatie is nog onder voorbehoud en kan nog gewijzigd worden.
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- een probleem(situatie) te herkennen, (hulp)vragen te verhelderen en (hulp)vragen te vertalen in onderzoekbare vraagstellingen (2,5,9)
- een objectieve beschrijving te geven van de (ernst) van een probleem door gebruik van meerdere bronnen/methoden (2,5,9)
- een gedragsclassificatie te stellen (2,5,9)
- een ernsttaxatie uit te voeren (2,5,9)
- verklaringen en oorzaken voor het onderkende probleem duiden en toetsen aan de hand van wetenschappelijk literatuur (2,5,9)
- onderbouwd valide en betrouwbare onderzoeksmiddelen kiezen om hypothesen te toetsen (2,5,9)
- op basisniveau een (handelingsgerichte) diagnose te stellen in termen van onderliggende emotionele, cognitieve en structurele kenmerken (2,5,9)
- op basisniveau een (handelingsgerichte) diagnose te stellen in termen van pedagogische of didactische omgeving (2,5,9)
- een wetenschappelijk gefundeerde passende interventie aan te bevelen en te verantwoorden, op basis van de gestelde diagnose conclusie, rekeninghoudend met voorkeuren van de cliënt/opdrachtgever (2,5,9)
|
|
|
In de cursus komen zowel de formeel-procedurele aspecten alsmede inhoudelijke aspecten van de diagnostiek van gedrags- en opvoedingsproblemen en van leer- en ontwikkelingsproblemen aan de orde. In werkgroepen oefent de student aan de hand van opdrachten in het toepassen van de stappen van de diagnostische cyclus, in het toepassen van theorieën op het gebied gedrags- en opvoedingsproblemen en van leer- en ontwikkelingsproblemen (theorieën op het gebied van cognitie, persoonlijkheid, gezin en school) en in het verantwoord kiezen en gebruik van diagnostische instrumenten.
Verdere informatie over de cursus (o.a. over het inschrijven voor werkgroepen en de reader) verschijnt uiterlijk een week voor de start van de cursus op Brightspace.
|
|
|
Alleen na toelating tot B2 jaar van Pedagogische Wetenschappen.
|
|
Aan cursus is voldaan als:
• Student bij alle werkgroepen aanwezig is geweest. Indien student noodgedwongen niet aanwezig kan zijn, dient hij/zij zich vooraf met opgave van reden via de mail af te melden bij zijn of haar werkgroepdocent. Bij meer dan twee keer afwezigheid wordt student uitgesloten van de cursus.
• Opdrachten zijn ingeleverd op Brightspace.
• Tentamen als voldoende is beoordeeld.
|
|
Let op: in deze cursus wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|