Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- Theoretische en inhoudelijke ontwikkelingen binnen de pedagogische wetenschappen en onderwijswetenschappen (onderwijs, typische en atypische ontwikkeling, psychopathologie, risicogedrag etc.) uiteen te zetten. (1)
- Een overzicht te geven van belangrijke onderzoeksmethoden van onderzoek rondom onderwijs, ontwikkeling en psychopathologie. (2)
- Verschillende typen relevante wetenschappelijke artikelen lezen en evalueren. (4, 7, 8)
|
|
Tijdens de bachelor Pedagogische Wetenschappen bestudeer je de belangrijkste bevindingen en theorieën op het gebied van pedagogische wetenschappen en onderwijswetenschappen. In deze cursus kom je in aanraking met de pedagogiek en onderwijswetenschappen van de toekomst en krijg je een overzicht van een aantal relevante onderzoeksthema’s. De thema’s die aan bod kunnen komen zijn divers en vormen dus een ‘capita selecta’ van de wetenschap rondom pedagogische wetenschappen en onderwijswetenschappen. Thema’s kunnen uiteenlopen van ICT – tools in onderwijs, leerproblemen, hoogbegaafdheid, handicaps, interventies, risicogedrag, games voor psychische gezondheid etc. Deze huidige wetenschappelijke ontwikkelingen vormen de basis van de pedagogiek en onderwijswetenschappen van de toekomst! Om dit alles goed aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de student en de mogelijkheden voor onderzoek en het beroepenveld, worden de colleges verzorgd door (jonge) onderzoekers. Zij werken zelfstandig aan een meerjarig onderzoeksproject. Naast een overzicht in theoretische, inhoudelijke en methodologische recente ontwikkelingen, krijg je in deze cursus dus ook inzicht in het werkveld en de vraagstukken waar jonge onderzoekers zich mee bezig houden. Tenslotte ga je zelfstandig aan de slag om recente artikelen rondom de geselecteerde thema’s te evalueren. Hierbij zul je ontdekken waar je eigen interesses en sterktes liggen.
|
|
|
|
Alleen na toelating tot B2 jaar van Pedagogische Wetenschappen.
|
|
In dit vak word je getoetst op basis van de beoordeling van de opdrachten behorend bij de inhoudelijke colleges. Om het vak voldoende af te sluiten moet je een gemiddelde boordeling van de opdrachten hebben van een 5.5 of hoger. Iedere opdracht telt voor 9.1% mee voor je eindcijfer.
|
|
Naar aanleiding van ieder college zal een opdracht ingeleverd worden waarin een wetenschappelijk artikel geëvalueerd wordt. Deze opdrachten zijn verdeeld over 3 deadlines tijdens het vak.
Let op: in deze cursus wordt mogelijk omgegaan met vertrouwelijke gegevens van derden. Heb je normaliter je beveiligde RU-mail doorgelinkt naar je persoonlijke mailadres? Dan dien je vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat (tijdelijk) uit te zetten en bestanden met gevoelige informatie altijd te beveiligen met een wachtwoord.
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|