Als je de cursus met een voldoende afrondt, kun je:
- De belangrijkste kenmerken van invloedrijke hedendaagse sociologische theoretische tradities en theorieën benoemen, beschrijven en toelichten
- De overeenkomsten en verschillen tussen hedendaagse sociologische theoretische tradities en theorieën benoemen, beschrijven en toelichten
- Theoretische elementen (i.h.b. vragen, mechanismen, verwachtingen) in sociologisch onderzoek herkennen en relateren aan hedendaagse sociologische theoretische tradities en theorieën
- Je kennis over hedendaagse sociologische theoretische tradities en theorieën gebruiken om recente theoretische ontwikkelingen te analyseren en lacunes in de bestaande (‘state of the art’) inzichten op een bepaald onderzoeksterrein te detecteren
- Vragen en verwachtingen formuleren om lacunes in de bestaande (‘state of the art’) inzichten op een bepaald onderzoeksterrein te adresseren
|
|
Het eerste deel van de cursus zet een raamwerk neer van belangrijke theoretische tradities in de sociologie sinds WOII: de zogenaamde ‘hedendaagse theorieën’. Het betreft de tradities functionalisme, conflicttheorie, symbolisch interactionisme, en rationele keuzetheorie. We bespreken voor elke traditie de belangrijkste elementen, enkele invloedrijke sociologen en hun theorieën, en hoe deze verschillende tradities zich tot elkaar verhouden en elkaar aanvullen. In het tweede deel van de cursus plaatsen we de tradities in een breder kader en gaan we verder met het herkennen van theoretische elementen in toonaangevend, recent onderzoek (i.h.b. het destilleren van vragen en verwachtingen) en het relateren daarvan aan de hedendaagse sociologische theoretische tradities. Dat doen we op twee manieren. Ten eerste, aan de hand van een boek waarin verslag wordt gedaan van een invloedrijk hedendaags sociologisch onderzoek. Ten tweede, d.m.v. het inzetten van deze tradities om een overzicht te krijgen in de theoretische stand van zaken rond specifieke thema’s, theoretische gaten te herkennen en nieuwe vragen en verwachtingen te formuleren binnen deze thema's.
|
 |
|
|
|
|
|