Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bereiken van de volgende leerdoelen:
- Je kunt de belangrijkste vragen en theorieën weergeven op het gebied van leefstijlen als onderdeel van meerdere hoofdthema’s van de sociologie.
- Je kunt zelf relevante probleemstellingen en hypothesen formuleren op het gebied van leefstijlen.
- Je kunt verschillende methoden en bevindingen van survey-onderzoek naar tijdsbesteding en cultuurparticipatie interpreteren en in de juiste context plaatsen.
- Je kunt zelf verschillende onderzoeksmethoden toepassen in onderzoek naar tijdsbesteding en cultuurparticipatie, waarbij er specifiek aandacht uitgaat naar de toepassing van toetsende statistiek.
- Je kunt op een wetenschappelijke manier argumenteren en schriftelijk rapporteren over je eigen onderzoeksresultaten.
|
|
In opvattingen, maar ook in het gedrag ten aanzien van zaken als hogere cultuur, mediagebruik, ongehuwd samenwonen, gezondheid, abortus en homoseksualiteit zijn de laatste decennia in Nederland onmiskenbare veranderingen opgetreden. Daarbij is van belang te onderkennen dat niet iedereen dezelfde oordelen over de bovenstaande onderwerpen heeft. In deze cursus staat de differentiatie in leefstijlvoorkeuren centraal. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan opleidings-, inkomens- en statusverschillen in leefstijlen. Ook wordt de problematiek van cohort- en periodeverandering aan de orde gesteld.
In de cursus maak je kennis met wetenschappelijke literatuur op het terrein van cultuurdeelname, mediagebruik, relatievorming en seksualiteit en gezondheidsgedrag. Je gaat actief aan de slag met de literatuur door opdrachten te maken en te bespreken. Daarnaast zul je verschillende leefstijluitingen empirisch onderzoeken door toetsende statistiek toe te passen en te toetsen in hoeverre verschillende sociaaleconomische statusgroepen verschillen in hun leefstijluitingen en in hoeverre leefstijlen veranderd zijn over de tijd en tussen generaties.
|
|
|
|
Deze cursus kan alleen worden gevolgd als ook wordt gevolgd: Toetsende statistiek (SOW-MTB2009).
|
|
|
|