- Inzicht krijgen in de theoretische, beleidsmatige en empirische stand van zaken in een sociologisch thema (ongelijkheden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt).
- Op elkaar aansluitende (beleidsmatige) vraagstellingen formuleren.
- Theoretische en beleidsmatige inzichten vertalen in toetsbare hypothesen.
- De hypothesen empirisch toetsen door middel van schaalconstructie en regressietechnieken op gegevens uit grootschalige (longitudinale) databestanden.
- Helder en bondig rapporteren in werkstukken.
|
|
De inhoud van de cursus heeft twee aspecten. In de eerste plaats richt de cursus zich op een belangrijk thema uit de sociologie, ongelijkheden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. In de tweede plaats richt de cursus zich op het zelfstandig en professioneel rapporteren van empirisch, beleidsgericht, sociologisch onderzoek. In de cursus worden een aantal vaardigheden bijgebracht:
- het vertalen van theoretische en beleidsmatige inzichten in empirisch toetsbare hypothesen.
- het vlot kunnen werken met analysetechnieken als schaalconstructie en multivariate regressie-analyse.
- het werken met grootschalige (longitudinale) databestanden.
- het interpreteren en verwoorden van de bevindingen.
- het presenteren van empirische bevindingen met behulp van software: Word, Powerpoint, Excel en SPSS graphics.
- het professioneel rapporteren van bevindingen, zowel mondeling als schriftelijk, met inbegrip van het verwoorden van mogelijke implicaties van gedane onderzoeksbevindingen in de vorm van beleidsaanbeveling en -advies.
|
 |
|
|
|
|
|