- Het (niet-)deelnemen aan sport en bewegen vanuit sociologisch perspectief leren analyseren / duiden en leren plaatsen binnen de bredere context van keuzes rondom gezonde / culturele leefstijlen;
- Inzicht verkrijgen in bereik, ongelijkheden, maatschappelijke betekenis en organisatie van sport en bewegen, als deelterrein van het bredere veld van de gezondheidsbevordering en de vrijetijdsbesteding;
- Beleid en het beleidsmatige speelveld rondom dit thema leren kennen, leren beschrijven en sociologisch leren analyseren / duiden;
- Leren toepassen van bovenstaande kennis in het schrijven van een beleidsmatige notitie op het onderhavige terrein; leren benutten van sociologische kennis en statistische analyses ten behoeve van dergelijke teksten; leren opzetten van onderzoek t.b.v. beleidsmatige projecten.
|
|
In deze cursus leren studenten om hun kennis van de sociologie toe te passen op een concreet thema, en wel dat van de sportstimulering. Sportstimulering is een thema waar vanuit zowel rijk als gemeente actief beleid op wordt gevoerd, en waar verder ook de commercie en het vrijwillige initiatief actief bij zijn betrokken. Het onderwerp sport geniet daarbij brede belangstelling, maar roept ook weerstand op. Het raakt aan kwesties van ongelijkheid en van cohesie. Dat maakt sport tot een sociologisch dankbaar toepassingsgebied.
In de cursus is er ruim aandacht voor de ontwikkeling en vormgeving van dit beleidsterrein, en de bredere inbedding binnen andere beleidsterreinen; de spelers die op die terreinen actief; de literatuur die erover beschikbaar is (CBS, SCP, RIVM, Eurostat); de keuzes die burgers hierin maken en de achtergronden daarvan; en de mogelijkheden hier als beleid invloed op uit te oefenen. Aan het einde van de cursus hebben studenten geleerd om als socioloog naar een maatschappelijke thematiek te kijken, en daar beleidsmatig relevent én wetenschappelijk verantwoord over te schrijven en spreken. Die lessen zijn ook overdraagbaar naar andere beleidsthema's, zoals de gezondheidsbevordering (voeding, bewegen, roken) of de cultuurdeelname. |
 |
|
|
|
|
|