SOW-SOM4020
Gezondheidszorg: Beleids- en arbeidsmarktvraagstukken
Cursus informatieRooster
CursusSOW-SOM4020
Studiepunten (ECTS)6
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Sociologie;
Docenten
Coördinator
prof. dr. R.S. Batenburg
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. R.S. Batenburg
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. R.S. Batenburg
Overige cursussen docent
Examinator
prof. dr. R.S. Batenburg
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER2  (07-11-2022 t/m 27-01-2023)
Aanvangsblok
PER2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Het algemene doel van deze cursus is studenten bekend en vertrouwd te maken met het gezondheidszorgbeleid in Nederland, in het bijzonder het arbeidsmarktbeleid van de gezondheidszorg. De specifieke doelen zijn:
- kennis opdoen van de werking van het gezondheidszorgsysteem in Nederland, ook in vergelijking met andere landen;
- het bepalen van de prestaties van het gezondheidszorgsysteem in Nederland, ook in vergelijking met andere landen;
- het begrijpen en evalueren van het gezondheidszorgbeleid in Nederland;
- kennis opdoen van de werking van de arbeidsmarkt van de gezondheid in Nederland, ook in vergelijking met andere landen;
- het bepalen van de knelpunten de arbeidsmarkt van de gezondheid in Nederland;
- het begrijpen en evalueren van het arbeidsmarktbeleid van de gezondheidszorgbeleid in Nederland, op macro-, meso- en microniveau;
- het schrijven van een wetenschappelijk gefundeerd en beleidsgericht artikel over een actueel knelpunt op de arbeidsmarkt van de gezondheidszorgbeleid in Nederland.
Inhoud
In deze cursus staat het gezondheidszorgbeleid in Nederland, in het bijzonder het arbeidsmarktbeleid van de gezondheidszorg centraal. Wekelijks is er een hoorcollege waarin een bepaalde thema rond de werking van het gezondheidszorgsysteem, het gezondheidszorgbeleid, de arbeidsmarkt van de gezondheidszorg en het arbeidsmarktbeleid in de zorg wordt toegelicht. En om de week wordt een individuele opdracht gegeven die aansluit bij het behandelde thema. De cursus sluit af het maken van een wetenschappelijk gefundeerd en beleidsgericht artikel over een actueel knelpunt op de arbeidsmarkt van de gezondheidszorgbeleid in Nederland.

In de cursus komen de volgende thema's aan bod, die verband houden met elkaar en op elkaar voortbouwen. De cursus bestaat inhoudelijk uit twee delen:
Deel 1: de Nederlandse gezondheidszorg
- we beginnen met kennis opdoen van de werking van het gezondheidszorgsysteem in Nederland, ook in vergelijking met andere landen;
- meer specifiek gaan we dan in op het bepalen van de prestaties van het gezondheidszorgsysteem in Nederland, ook in vergelijking met andere landen;
- om daarna het gezondheidszorgbeleid in Nederland te kunnen begrijpen en evalueren.
Deel 2: de arbeidsmarkt van de Nederlandse gezondheidszorg
- we beginnen met het kennis opdoen van de werking van de arbeidsmarkt van de gezondheid in Nederland, ook in vergelijking met andere landen;
- daarna gaan we in op de knelpunten de arbeidsmarkt van de gezondheid in Nederland;
- om daarna het arbeidsmarktbeleid van de gezondheidszorgbeleid in Nederland te kunnen het begrijpen en evalueren, op macro-, meso- en microniveau.
 
Niveau
Het niveau van deze cursus vereist de beheersing van methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek, het toepassen van sociaal-wetenschappelijk theorieën en modellen (in het bijzonder beleidstheorieën en modellen), het beschrijven, verklaren en evalueren van actuele sociale vraagstukken en het communiceren hierover via debat, presentatie en rapportage in de vorm van beleidsgerichte artikelen en essays.
Voorkennis
Voor deze cursus is basiskennis nodig over de actuele sociale vraagstukken van de Nederlandse samenleving en de achtergronden hiervan, hoe met beleid sturing wordt gegeven aan sociale vraagstukken, wat de bedoelde en onbedoelde gevolgen hiervan zijn, hoe overheidsbeleid te evalueren en hoe bureauonderzoek te doen naar actuele sociale vraagstukken van de Nederlandse samenleving, in het bijzonder het verkrijgen en analyseren van secundaire databronnen en het schrijven van een compact artikel voor beleidsmakers op macro-, meso- en microniveau.
Toetsinformatie
In het eerste deel van de cursus wordt één keer in de twee weken een individuele opdracht gegeven over een thema dat behandeld is in het hoorcollege. Deze bestaat uit het verzamelen en analyseren van secundaire gegevens en het interpreteren en duiden van deze gegevens. Een kort verslag van de opdracht (max 2 a 3 A4) dient op tijd te worden ingeleverd en wordt beoordeeld met voldoende/onvoldoende. Elke opdracht levert 0,25 punt op voor het eindcijfer. Eén van de weekopdrachten houdt ook het houden van een individuele presentatie in van 5 a 10 minuten. Het gaat in totaal om 4 weekopdrachten.

Het tentamen bestaat uit schrijven van een wetenschappelijk gefundeerd en beleidsgericht artikel over een actueel knelpunt op de arbeidsmarkt van de gezondheidszorgbeleid in Nederland. In het tweede deel van de cursus wordt elke week ingegaan op het schrijven van het artikel en 'peer-review' in werkcolleges toegepast. Het artikel, van maximaal 10 pagina's plus een bijlage, dient op tijd te worden ingeleverd in de laatste week van de cursus. Het artikel wordt beoordeeld met een cijfer tussen 1 en 8 (zie hierna).

Het eindresultaat/cijfer van de cursus bestaat dus uit de behaalde 0,25-punten voor elke voldoende en op tijd ingeleverde weekopdracht (maximaal dus 2,0 punten), plus de het cijfer voor het artikel (maximaal 8,0 punten). Het eindcijfer bedraagt dus minimaal 0,0 en maximaal 10,0.
Bijzonderheden

Voorkennis
MA inschrijving Sociologie of indien keuzevakker MA inschrijving elders.

Werkvormen
Hoorcollege

Toetsen
Artikel
Weging1
ToetsvormPaper
GelegenhedenBlok PER2, Blok PER3

Weekopdrachten
Weging1
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER2, Blok PER3