- Studenten beschikken over kennis ten aanzien van belangrijke theoretische ontwikkelingen, stromingen en begrippen uit de culturele antropologie en ontwikkelingsstudies.
- Studenten zijn in staat om theoretische argumenten die in deze cursus worden besproken, te situeren in de bredere historische ontwikkelingen binnen culturele antropologie en ontwikkelingsstudies.
- Studenten zijn in staat om de theoretische begrippen en sleutelteksten te begrijpen en toe te passen in de formulering van hun eigen academische argumenten en positie in te nemen binnen deze academische debatten.
|
|
|
In deze cursus worden studenten verder bekend gemaakt met voor het vakgebied belangrijke theoretische ontwikkelingen, stromingen en kernbegrippen uit de culturele antropologie en ontwikkelingsstudies. We doen dit door binnen verschillende stromingen steeds een auteur centraal te stellen, in combinatie met kernconcepten die door deze auteur worden aangedragen. Hiertoe wordt een selectie van teksten van deze verschillende auteurs gelezen, vergeleken, en bediscussieerd. De bedoeling is om originele en invloedrijke sociaalwetenschappelijke teksten te introduceren bij studenten, en hen vertrouwd te maken met deze teksten en met de bredere theoretische stromingen waar deze teksten deel van uit maken. Tegelijkertijd leren studenten kritisch verschillende theoretische benaderingen en concepten te vergelijken, en deze toe te passen in de eigen argumentatie rond concrete cases en vraagstukken.
Per week zullen één of twee theoretische stromingen behandeld worden. Hiertoe wordt een overzichtscollege gegeven en zal een docent van CAOS in een (gast-)college haar of zijn grote denker, die sturend of bepalend is voor het werk en onderzoek van deze docent, toelichten. In een werkgroep worden vervolgens een beperkt aantal toonaangevende teksten van deze auteur met bijbehorende sleutelbegrip(pen) bediscussieerd en door middel van verschillende opdrachten uitgediept.
Deze cursus sluit aan bij de SDG 1: 'Geen Armoede' en SDG 10 'Ongelijkheid Verminderen'.
Deze cursus behoort tot de theoretische leerlijn van de opleiding en bouwt voort op de BA1 cursussen 'Introduction to cultural anthropology and development studies I', 'Introductie II' en 'Culturele diversiteit en ongelijkheid'. De cursus voorziet in de benodigde basis voor de BA3 cursus Hedendaagse debatten
|
|
|
|
Geen voorkennis vereist of toelatingscriteria om aan deze cursus deel te mogen nemen.
|
|
Take-home tentamen en individuele schriftelijke essay-opdracht. Tentamen maakt 70% uit van het eindcijfer, de essay-opdracht 30%. Voor beide onderdelen moet een voldoende gehaald worden om het vak met goed gevolg te kunnen afsluiten.
Het take-home tentamen bestaat uit open essay-vragen, waarin het begrip van de behandelde auteurs en concepten getoetst wordt door deze bijvoorbeeld met elkaar te vergelijken of verbinden, hun merites te beargumenteren, of te plaatsen in (historische) stromingen en ontwikkelingen binnen de antropologie en ontwikkelingsstudies.
In week 5 kiezen studenten voor het essay één van de auteurs/stromingen die tot en met week 5 behandeld zijn. In de daarop volgende weken schrijven ze daar een kort individueel essay over. In dit essay leggen studenten op diepgaande wijze en in hun eigen woorden het gekozen theoretisch concept of benadering uit, en passen ze deze toe op een geschikte, actuele case of element uit het eigen leven.
|
|
|