SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: SOW-CWB1017
SOW-CWB1017
Digitale mediatechnologie
Cursus informatieRooster
CursusSOW-CWB1017
Studiepunten (ECTS)5
CategorieB1 (Eerste jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Communicatiewetenschap;
Docenten
Docent
prof. dr. T. Bosse
Overige cursussen docent
Examinator
dr. E.S. Heijselaar
Overige cursussen docent
Docent
dr. E.S. Heijselaar
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. E.S. Heijselaar
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. E.S. Heijselaar
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER1  (05-09-2022 t/m 04-11-2022)
Aanvangsblok
PER1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Leerdoelen:

Aan het eind van deze cursus heb je:

1. Kennis en inzicht van:
  • belangrijke recente digitale mediatechnologieën.
  • maatschappelijke gevolgen, problemen en kansen die deze technologieën bieden en oproepen.
  • ethische vragen die de introductie van de technologieën oproepen.
  • de theoretische concepten die deze nieuwe technologieën uniek maken en centraal zijn voor hun deels unieke gevolgen en plaats in de maatschappij van nu en de toekomst.
Daarnaast kun je deze kennis toepassen:
 
2. Toepassing:
  • manieren kunnen bedenken om de (soms negatieve gevolgen van de) technologieën om te zetten in positieve gevolgen voor geïnformeerdheid, gezondheid, geluk en overtuiging.
En heb je jezelf een specifieke werkhouding aangeleerd:

3. Attitude:
  • leren functioneren in autonome leeromgeving in groepswerk.
 
 
Inhoud
De ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie gaan razendsnel. We kunnen allang niet meer zonder onze smartphone, algoritmes bepalen wat we te zien krijgen op internet, en we gamen ons een slag in de rondte. Er wordt van alles beweerd over deze digitale technologieën. Ze zullen volgens de een de mensheid redden en ons moreel, fysiek en geestelijk beter en gelukkiger maken, en volgens de ander ons te gronde richten. We gaan in deze cursus in op de mythes, mogelijkheden en feiten’ omtrent de digitale technologie als kunstmatige intelligentie, het internet, virtual reality, games, en robotics. Wat klopt er nu allemaal van al die beweringen? Wat maakt deze technologieën zo uniek en anders dan alles wat hiervoor kwam? En hoe kunnen wij als wetenschappers producenten en gebruikers van digitale technologie adviseren over hoe ze met de kansen en uitdagingen van digitale technologie om moeten gaan?
 
We doen dat aan de hand van een aantal thema’s. In elke bijeenkomst staat een thema centraal, dat behandeld wordt aan de hand van wetenschappelijke literatuur en praktische opdrachten. Samen gaan de thema’s in op zowel vragen, problemen en beloften aan de productiekant (bijvoorbeeld het informeren en overtuigen van ontvangers) als aan de kant van de gebruikers (bijvoorbeeld het omgaan met informatie-overload en privacy).
 
Meer specifiek betekent dit dat aandacht wordt besteed aan theorieën die betrekking hebben op digitale technologie, welke actuele praktische en ethische vraagstukken er leven en hoe we manieren kunnen bedenken om de (soms negatieve gevolgen van de) technologieën om te zetten in positieve gevolgen voor geïnformeerdheid, gezondheid, geluk en overtuiging.
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Verplicht materiaal
Artikelen
Per bijeenkomst worden relevante artikelen beschikbaar gesteld.
Werkvormen
Hoorcollege

Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging3
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok PER1, Blok PER2

Opdracht
Weging2
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER1, Blok PER2

SluitenHelpPrint
Switch to English