Leerdoelen:
Aan het eind van deze cursus heb je:
1. Kennis en inzicht van:
- belangrijke recente digitale mediatechnologieën.
- maatschappelijke gevolgen, problemen en kansen die deze technologieën bieden en oproepen.
- ethische vragen die de introductie van de technologieën oproepen.
- de theoretische concepten die deze nieuwe technologieën uniek maken en centraal zijn voor hun deels unieke gevolgen en plaats in de maatschappij van nu en de toekomst.
Daarnaast kun je deze kennis toepassen:
2. Toepassing:
- manieren kunnen bedenken om de (soms negatieve gevolgen van de) technologieën om te zetten in positieve gevolgen voor geïnformeerdheid, gezondheid, geluk en overtuiging.
En heb je jezelf een specifieke werkhouding aangeleerd:
3. Attitude:
- leren functioneren in autonome leeromgeving in groepswerk.
|
|
De ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie gaan razendsnel. We kunnen allang niet meer zonder onze smartphone, algoritmes bepalen wat we te zien krijgen op internet, en we gamen ons een slag in de rondte. Er wordt van alles beweerd over deze digitale technologieën. Ze zullen volgens de een de mensheid redden en ons moreel, fysiek en geestelijk beter en gelukkiger maken, en volgens de ander ons te gronde richten. We gaan in deze cursus in op de mythes, mogelijkheden en feiten’ omtrent de digitale technologie als kunstmatige intelligentie, het internet, virtual reality, games, en robotics. Wat klopt er nu allemaal van al die beweringen? Wat maakt deze technologieën zo uniek en anders dan alles wat hiervoor kwam? En hoe kunnen wij als wetenschappers producenten en gebruikers van digitale technologie adviseren over hoe ze met de kansen en uitdagingen van digitale technologie om moeten gaan?
We doen dat aan de hand van een aantal thema’s. In elke bijeenkomst staat een thema centraal, dat behandeld wordt aan de hand van wetenschappelijke literatuur en praktische opdrachten. Samen gaan de thema’s in op zowel vragen, problemen en beloften aan de productiekant (bijvoorbeeld het informeren en overtuigen van ontvangers) als aan de kant van de gebruikers (bijvoorbeeld het omgaan met informatie-overload en privacy).
Meer specifiek betekent dit dat aandacht wordt besteed aan theorieën die betrekking hebben op digitale technologie, welke actuele praktische en ethische vraagstukken er leven en hoe we manieren kunnen bedenken om de (soms negatieve gevolgen van de) technologieën om te zetten in positieve gevolgen voor geïnformeerdheid, gezondheid, geluk en overtuiging. |
 |
|
|
|
|
|