Waarom heb je voor dit programma gekozen?
In mijn eerste jaar van de studie vond ik de vakken erg leuk, maar wilde ik ook wat gaan doen met de kennis die ik had opgedaan. Het Law in Action-programma is daarvoor heel geschikt, want het verbindt de theorie met de praktijk. De start van het programma bestond bijvoorbeeld uit interviews met juristen van de Triodosbank en Urgenda. Deze interviews sloten aan bij de twee casus waar wij aan zouden gaan werken: een casus over de bankensector en een over de klimaatverandering. Meteen in de eerste week wordt dus al geprobeerd om de praktijk erbij te betrekken.
Welke vaardigheden ontwikkel je binnen dit programma?
Een belangrijk verschil met de reguliere studie is dat je bij dit programma in teams aan de slag gaat. Aan samenwerken wordt in de studie weinig aandacht besteed en ik vond het daarom heel verfrissend om nu samen met anderen aan een casus te kunnen werken. Het samenwerken zorgt ook voor het ontwikkelen van de nodige ‘soft skills’, omdat je meer met elkaar in discussie gaat over de stof en je het vervolgens ook nog op papier gaat zetten. Je leert dus om je veel duidelijker uit te drukken, zowel mondeling als schriftelijk.
Zijn er daarnaast nog andere vaardigheden die je hebt geleerd?
Een belangrijke ‘soft skill’ die je verder ontwikkelt is presenteren. Na een uitgebreide training presentatievaardigheden sta ik nu veel prettiger voor groepen en kan ik genieten van presenteren. Het helpt ook heel erg dat je bij die trainingen met een groep bent, waarbij je je op je gemak voelt, juist omdat je je soms kwetsbaar moet opstellen. Naast het presenteren hebben we onder andere een sollicitatietraining en een training interviewen gehad. Je kan ook altijd zelf trainingen aanvragen, in ons jaar werden bijvoorbeeld een training onderhandelen en een training geweldloos communiceren aangevraagd. Al met al zijn de vaardigheden die je ontwikkelt in dit programma allemaal relevant voor de beroepspraktijk en ook nog leuk om te volgen.
Is er binnen dit programma ook keuzevrijheid?
In het tweede jaar kregen we eenmalig de kans om mee te werken aan het project Design of Justice, waarbij we met een multidisciplinaire groep kritisch zijn gaan kijken naar het strafproces voor minderjarigen en de rechtszaal waarin dat proces wordt gevoerd. Bij dit project konden we grotendeels zelf invullen welke kant we op wilden gaan en op welke onderdelen we ons wilden richten. Dit is een goed voorbeeld van hoe in dit programma enerzijds de inbreng van jou als student centraal staat en anderzijds wordt geprobeerd om jou kansen te geven om jezelf te ontwikkelen op veel meer relevante vlakken dan alleen op het gebied van de rechtsgeleerdheid. We hebben namelijk veel geleerd over het jeugdstrafrecht en het jeugdstrafproces, maar ook geoefend met interviewen, presenteren, ontwerpen, brainstormen en multidisciplinair samenwerken.
Wat maakt dit programma uniek?
Wat dit programma onderscheidt van andere extra-curriculaire programma’s, is de beoordeling. Je wordt uiteindelijk niet beoordeeld op basis van cijfers of resultaten die je aflevert, maar de beoordeling bestaat uit een reeks zelfreflecties die je schrijft gedurende het programma. Voordat we begonnen met die zelfreflecties, kregen we een training schrijfvaardigheden. Daardoor droeg ook het schrijven van de zelfreflecties op zichzelf weer bij aan de ontwikkeling van je ‘soft skills’. De zelfreflecties heb ik zelf als erg nuttig ervaren. Door het schrijven kom je dingen te weten over jezelf waar je nog niet eerder aan had gedacht of ga je patronen herkennen waardoor je je meer bewust wordt van jezelf. Je ontwikkelt dus niet alleen jouw juridische vaardigheden, maar ook jezelf. Dat geeft je tijdens en na je studie een groot voordeel.
Kort samengevat zie ik het Law in Action-programma als een op de praktijk en ‘soft skills’ gericht honoursprogramma waarin jouw eigen inbreng en jouw eigen ontwikkeling centraal staat. Er wordt veel aangeboden, maar je hebt zelf in de hand hoeveel je uit dit programma haalt.