Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Standaard check je je Instagram, Snapchat en Whatsapp, en misschien volg je influencers op Instagram, Youtube, en TikTok. Hoewel sociale media ook positieve effecten kunnen hebben, weten we dat er ook negatieve kanten aan kunnen zitten. In deze masterclass ga je je hierin verdiepen.
Deze masterclass maakt deel uit van het Social Sciences+ programma. Benieuwd naar de andere masterclasses? Bekijk de volledige reeks. Je bent vrij om één, een aantal, of alle masterclasses te volgen. Wanneer je vier of meer masterclasses hebt gevolgd, ontvang je een certificaat.
Voorbereiding
Ter voorbereiding lees je:
- Engels artikel over een studie waarin we de effecten van alcoholposts op drinkgedrag onderzoeken.
Hendriks, H., de Nooy, W., Gebhardt, W. A., & van den Putte, B. (2021). Causal effects of alcohol-related Facebook posts on drinking behavior: longitudinal experimental study. Journal of Medical Internet Research, 23(11), e28237.
- Engels artikel over een studie waarin we kijken naar hoe influencers over alcohol communiceren:
Hendriks, H., Wilmsen, D., Van Dalen, W., & Gebhardt, W. A. (2020). Picture me drinking: Alcohol-related posts by Instagram influencers popular among adolescents and young adults. Frontiers in Psychology, 2991.
Voor wie?
Deze masterclass is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw met interesse in de mens en maatschappij.
Aanmelden
Lijkt het je leuk om deze masterclass bij te wonen? Bespreek dit met je mentor, decaan of docent en schrijf je in!