Parallelle sessie: Mentaal welzijn en leefgewoonten van studenten in het universitair onderwijs
Abstract: Mentaal welzijn van studenten in het hoger onderwijs, waaronder stress en burn-out, is een terugkerend thema in het maatschappelijke en politieke debat. In de academische context is er ook veel aandacht voor studiegerelateerde factoren, zoals ervaren prestatiedruk en studiebelasting van studenten. Daarnaast is de leefstijl van studenten, bijvoorbeeld wat betreft alcohol- en drugsgebruik, al jaren een speerpunt onder beleidsmakers. Rondom deze drie thema’s zien we de afgelopen jaren een aantal ongunstige ontwikkelingen bij studenten in het hoger onderwijs. Ook zien we dat sommige groepen studenten extra kwetsbaar zijn op bepaalde thema’s. In sessie 1 (Jacqueline Vink) staat leefstijl van studenten (alcoholgebruik, drugs, fysieke activiteit, social media gebruik) centraal. Na het presenteren van de meest recente bevindingen uit het HSL onderzoek zoomen we tijdens een interactieve workshop in op alcoholgebruik bij studenten. In sessie 2 (Sabine Geurts) staat mentaal welzijn van studenten centraal. Sabine Geurts zal zowel kwantitatieve als kwalitatieve bevindingen uit het HSL onderzoek presenteren, om vervolgens gezamenlijk te brainstormen over mogelijke student- en/of studiegerichte interventies die mentaal welzijn kunnen bevorderen.
Bio: Sabine Geurts is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie bij de onderzoeksgroep Work, Health and Performance. Haar onderzoek richt zich met name op herstel van stress en burnout. Jacqueline Vink is hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie bij de onderzoeksgroep Orthopedagogiek: Gezin en Gedrag. Haar onderzoek richt zich op de oorzaken en gevolgen van (overmatig) middelengebruik en een ongezonde leefstijl bij jongeren en jongvolwassenen. Sabine Geurts en Jacqueline Vink zijn de projectleiders van het Healthy Student Life Project.
Parallelle sessie: Sociale media en gezondheid
Abstract: Sociale media zijn een integraal onderdeel geworden van het dagelijks leven van jongeren. Ze kijken regelmatig op Instagram, communiceren via Snapchat en WhatsApp en kijken naar influencers op YouTube, Instagram en TikTok. Hoewel sociale media positieve effecten kunnen hebben, weten we ook dat jongeren vaak in aanraking komen met sociale media-inhoud die ongezond gedrag laat zien (zoals drinken en vapen), waardoor hun eigen ongezonde gedrag kan toenemen. In het eerste deel van deze sessie bespreekt Hanneke Hendriks recent onderzoek naar de effecten van sociale media op het gezondheidsgedrag van jongeren. In het tweede deel proberen we samen interventies te ontwikkelen om dit probleem aan te pakken.
Bio: Hanneke Hendriks is universitair hoofddocent bij de groep Communicatie en Media van het BSI. Haar onderzoek richt zich voornamelijk op online communicatie (sociale media) en hoe dit samenhangt met gezondheidsgedrag.
Parallelle sessie: Kansenongelijkheid in het onderwijs
Abstract: Kansenongelijkheid is een hardnekkig probleem in het hedendaagse onderwijs. Kinderen en jongeren met verschillende sociale achtergronden hebben nog steeds niet dezelfde kansen op school. Scholen doen hun best om aan alle leerlingen gelijke kansen te bieden, maar dat is in de praktijk een lastige opgave. In deze workshop verkennen we de weerbarstige praktijk van kansenongelijkheid in het onderwijs en gaan we aan de slag met het ontwikkelen van ‘kansenketens’ – een nieuw instrument om tot succesvolle aanpakken te komen voor gelijke kansen in scholen.
Bio: Eddie Denessen en Floris Burgers werken bij de afdeling Onderwijswetenschappen van de Radboud Universiteit. Zij voeren een aantal onderzoeksprojecten uit over kansenongelijkheid in het voortgezet onderwijs, onder andere naar de inrichting en effecten van brede brugklassen en naar buitenschoolse programma’s om de kansen van jongeren te versterken.
Parallelle sessie: Hoe bereiden we jongeren van vandaag voor op de duurzaamheidsuitdagingen van morgen?
Abstract: : De wereld zoals wij die kennen zal ongekend transformeren als gevolg van de verscheidene huidige planetaire crisissen. Hierdoor worden al onze dagelijkse manieren van leven en zijn in twijfel getrokken. Hoe kunnen we jongeren voorbereiden op deze uitdagingen? In deze sessie, zullen we eerst op interactieve wijze wetenschappelijke inzichten delen uit verschillende onderzoeksprojecten, zoals GreenKids over de groene kinderopvang, het Onderwijs-inclusief schooltuin project, en twee campus projecten over duurzaamheid in het hoger onderwijs en in de wetenschap. Vervolgens zullen we middels co-creatie in gesprek gaan over duurzaamheidspedagogiek en implementatie hiervan.
Bio: Saskia van Schaik is universitair docent binnen de groep Filosofie van de Gedragswetenschappen bij het Behavioural Science Institute. Haar onderzoek richt zich op ontwikkeling in context. Haar huidige projecten bestuderen duurzaamheidspedagogiek in de de kinderopvang, het basisonderwijs en het hoger onderwijs. Co-organisatoren zijn Sandra Klaperski, Barbara Müller en Nina van den Broek, allen verbonden aan het Behavioural Science Institute.
Titel: Depressie en suïcidaliteit bij kinderen en jongeren
Abstract: De prevalentie van depressie en suïcidaliteit onder jongeren neemt zowel nationaal als internationaal toe. In 2017 was er in Nederland een verdubbeling van het aantal suïcides onder jongeren waar in opdracht van VWS middels psychologische autopsie onderzoek naar gedaan is. Het beschrijven van de uitkomsten van een psychologische autopsiestudie naar aanleiding van een plotselinge piek in suïcides in 2017 (Mérelle e.a. 2020), het stilstaan bij genderverschillen in suïcide gerelateerde communicatie (Balt e.a., 2021) en het presenteren/ bespreken van mogelijke preventie- en behandelrichtingen van depressiviteit en (chronisch) suïcidaal gedrag staat centraal in deze lezing. Er wordt stilgestaan bij de organisatie en effecten van depressie- en suïcidepreventie en de ontwikkeling van mogelijk behandelaanbod. Samenwerking tussen zorg en onderwijs staat hierin tevens centraal.
Bio: Daan Creemers is klinisch psycholoog/psychotherapeut en bijzonder hoogleraar depressie en suïcidaliteit bij adolescenten aan de Radboud Universiteit (afd. ontwikkelingspsychologie). Hij is werkzaam als behandelaar en onderzoeker bij GGZ Oost Brabant, en als bestuurder bij Koraal.