Centraliteit in het middelpunt: Onderzoek naar institutionele logica's in hybride organisaties

woensdag 18 juni 2025, 14:30
Promovendus
L.M. Stevenson
Promotor(s)
prof. dr. T. Brandsen
Copromotor(s)
dr. M.E. Honingh
Locatie
Aula

Veel organisaties, waaronder organisaties die vitale diensten leveren zoals ziekenhuizen en scholen, worden door publieke managementwetenschappers bestempeld als "hybriden": organisaties waarin ideaaltypische elementen gemengd zijn, zoals meerdere culturen of logica's. Ziekenhuizen staan bijvoorbeeld vaak onder druk om te voldoen aan (onverenigbare) eisen van de staat, de markt en de medische beroepsgroep. Onderzoek naar hybride organisaties is gericht op de manier waarop deze organisaties en de individuen binnen deze organisaties omgaan met de onverenigbaarheden tussen de verschillende culturen of logica's die kenmerkend zijn voor een hybride. In dit promotieonderzoek wordt een nieuwe benadering gebruikt door ook te onderzoeken hoe betekenisvol een bepaalde cultuur of logica is voor een individu of een organisatie (wat 'centraliteit' wordt genoemd) als essentiële factor bij het begrijpen van het functioneren van hybride organisaties. Door te onderzoeken hoe Nederlandse organisaties voor voortgezet onderwijs omgaan met meerdere institutionele logica's (vanzelfsprekende sociale voorschriften die doelen en verwachtingen definiëren), wordt in dit promotieonderzoek duidelijk hoe conflicten in hybride organisaties ontstaan. Deze conflicten worden niet alleen veroorzaakt door de onverenigbaarheid van bepaalde logica's binnen een organisatie, zoals eerder werd aangenomen, maar ook door de centraliteit van verschillende logica's voor individuele leden van de organisatie. Het is opmerkelijk dat individuen die niet handelen volgens één logica, maar die meerdere logica's als zeer centraal beschouwen, minder snel in conflicten belanden, omdat zij gewend zijn om met tegenstellingen om te gaan.

Lars behaalde zijn bachelordiploma’s in Sociale Geografie, Planologie en Milieukunde (2018), Bestuurskunde (2018) en Politicologie (2019) aan de Radboud Universiteit. Vervolgens behaalde hij masterdiploma’s in Politicologie (2019) en Bestuurskunde (2020) aan de Radboud Universiteit. In juli 2020 kwam hij bij de afdeling Bestuurskunde om te beginnen aan zijn promotieonderzoek. Tijdens zijn promotieonderzoek was Lars betrokken bij projecten voor de Onderwijsraad, twee Nederlandse politieke partijen en het landelijke tijdschrift ‘Bestuurskunde’. Het werk van Lars is gepubliceerd in diverse internationale en Nederlandse peer-reviewed tijdschriften. Daarnaast schreef hij mee aan meerdere opinieartikelen in ‘Trouw’. In 2024 trad hij toe tot de raad van toezicht van een Montessori-onderwijsorganisatie voor het voortgezet onderwijs. Sinds oktober 2024 werkt hij als docent aan de afdeling Bestuurskunde van de Radboud Universiteit.