connected city
connected city

Connected City

Hoe kunnen kunst en verbeeldingskracht ingezet worden om antwoorden te vinden op de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd? In dit project onderzoek en ontwikkel je digitale middelen die kunnen helpen om verbinding te creëren en nieuwe perspectieven te bieden.

    Algemeen

    Het gaat niet goed met de geestelijke gezondheid van jongeren. Ze ervaren veel druk en geen verbinding. Recente cijfers van het RIVM-kwartaalonderzoek schetsen het volgende beeld: 47% van de jongeren ervaart eenzaamheid, 48% stress, 37% heeft psychische klachten en 15% suïcidale gedachten.

    De top-3 stresssituaties gaan over school en huiswerk (28%), over alles wat ze moeten doen (27%), gevolgd door wat anderen van hen vinden (16%). Ze maken zich zorgen over de stijgende prijzen, de woningmarkt, beslissingen van de overheid, oorlog en klimaat. En ruim een derde vreest ook voor discriminatie, de grote tegenstellingen in de samenleving en individualisering.

    Het kan ook anders. Welkom in de Connected City, waar de toekomst begint met een online klik en kan leiden tot een live ontmoeting. Waar jonge mensen in verbinding staan met elkaar, naar anderen luisteren en zelf gehoord worden. Een Connected City waarin alle generaties meedoen, meepraten, meespelen. Waarin iedereen in de gelegenheid is om richting te geven aan beleid en in co-creatie nieuwe kennis, ervaringen en maakkracht kunnen ontstaan.

    Opdrachtgever
    De opdrachtgever is LUX. LUX is met zeven filmzalen en een theaterzaal het grootste arthouse van Europa. Je kunt er 365 dagen per jaar terecht voor een breed scala aan films, theater, dans, muziek, debatten, evenementen en festivals. LUX wil hoofden en harten in beweging brengen door verhalen te delen die je raken, inspireren en iets in gang zetten. LUX wil een basis zijn waar een divers publiek zich thuis voelt. Een publiek dat met een open blik en een open hart in de wereld staat. Op deze manier probeert LUX bij te dragen aan een humane, kleurrijke en duurzame samenleving.

    Opdracht 
    Voor de opdrachtgever ga je op zoek naar manieren waarop kunst en verbeeldingskracht ingezet kunnen worden om antwoorden te vinden op de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd. We focussen met name op digitale middelen die kunnen helpen om verbinding te creëren en nieuwe perspectieven te bieden, om zo die Connected City mede vorm te geven. In dit project onderzoek je de mogelijkheden van digitale verbeelding, spel en storytelling en de impact die er online én offline gemaakt kan worden. Het uiteindelijke doel is om een app of digitaal platform te ontwikkelen dat als katalysator voor positieve verandering dient. Je verdiept je in vergelijkbare bewezen en effectieve interventies en gaat na op welke manier de impact het grootste is. Je voert doelgroepenonderzoek uit en verkent mogelijke samenwerkingen met relevante partners. Ook ga je op zoek naar de financiële middelen die er nodig zijn om dit project te realiseren.

    Kick-off weekend 
    Het kick-offweekend van dit project vindt plaats op vrijdag 18 en zaterdag 19 oktober 2024. Het kick-offweekend is een verplicht onderdeel van Project impact.

    Wekelijke bijeenkomsten
    Na de kick-off vinden er wekelijkse bijeenkomsten plaats op dinsdagavond van 18.30 tot 20.30 uur, tenzij de groep samen met de begeleiders tot een alternatief komt. De begeleiders zijn eens in de drie weken aanwezig.

    Studiereis
    Een studiereis van drie of vier dagen is onderdeel van project impact. De data en locatie worden door de groep en begeleiders bepaald.

    Begeleider
    Esther Fluijt, programmaregisseur Radboud Honours Academy 
     

    Startdatum

    Nader te bepalen
    Kosten
    Gratis
    Voertaal
    Nederlands

    Factsheet

    Type onderwijs
    Practicum

    Contactinformatie

    Heb je een vraag over Project Impact? Neem dan contact op met de programmaregisseur:

    Casper Kirkels
    casper.kirkels [at] ru.nl (casper[dot]kirkels[at]ru[dot]nl)