De markt beïnvloeden: de kracht van impressiemanagement door bedrijven en CEO's

maandag 13 mei 2024, 12:30
Promovendus
J. Röttger MSc.
Promotor(s)
prof. dr. H.L. Aalbers
Copromotor(s)
dr. K. Heimeriks (Warwick Business School, UK), dr. S. Khanagha (VU Amsterdam)
Locatie
Aula

Dit proefschrift onderzoekt de reacties van beleggers op het impressiemanagement dat is ingebed in de vrijwillige openbaarmaking door bedrijven. In alle empirische hoofdstukken is een event-study gebruikt en er zijn drie verschillende onderzoekssettings onderzocht: (1) aankondigingen van overnames, (2) earnings calls en (3) televisie-interviews met CEO's. Verder zijn verschillende dimensies van impressiemanagement onderzocht, zoals de verandering van toon in persberichten en de toon en emoties van CEO's. De resultaten tonen aan dat een succesvolle beïnvloeding van beleggers met impressiemanagement in grote mate afhankelijk is van de vaste communicatieaanpak van het bedrijf alsook van de persoonlijkheid en het geslacht van de CEO.

Jonas Röttger werd in 1990 in Hannover (Duitsland) geboren en begon zijn carrière als Usability Engineer bij Dräger in Duitsland (2014-2015). Vervolgens verhuisde hij naar Nederland waar hij in 2019 als Management Trainee aan de slag ging bij Worldline. Van 2019 tot 2023 was hij als promovendus verbonden aan de Radboud Universiteit. Jonas heeft een bachelordiploma Bedrijfspsychologie van de Leuphana Universiteit (2011-2014) en een masterdiploma in Human Factors van de Technische Universität Berlin (2015-2018), en momenteel is hij bezig met zijn master Klinische Psychologie aan de PfH Göttingen (2021-2024).