Tijdens De Onderwijsdagen van 2025 worden er workshops gegeven die gekoppeld zijn aan diverse thema's. Dit thema gaat in op groeiruimte voor studenten. De workshops gaan over de balans tussen studie en privé, de toenemende prestatiedruk en de invloed van sociale media.


De Onderwijsdagen: Groeiruimte voor studenten
dinsdag 1 april 2025, 09:00 - woensdag 2 april 2025, 18:00Dinsdag 1 april
Wat als studenten vanaf het begin als gelijkwaardige partners betrokken worden bij hun onderwijs? Tijdens een bezoek aan Schotland maakten Jolanda en Femmie kennis met Student als Partner (StaP), een methode waarin studenten actief meewerken aan onderwijsontwikkeling. Dit biedt mogelijkheden en kansen voor een onderwijsontwikkeling die aansluit bij de studenten en bij hun toekomstige werkveld.
Welke mogelijkheden, kansen en belemmeringen worden er in Nijmegen gezien om dit concept verder in te voeren? In deze sessie ga je aan de hand van een SOAR analyse kijken naar de Strenghts, Opportunities, Aspirations and Results van deze methode. De verkregen kennis kun je meenemen naar je eigen praktijk!
- Sessiegevers: Jolanda Schieving, Femmie de Vegt en Dirk Schubert (Radboudumc) en Edwin de Jong (Radboud Universiteit)
- Wanneer: dinsdag 1 april 9:30-11:00 uur.
Zelfregulerend leren is belangrijk, vooral voor studenten in het hoger onderwijs. Toch blijkt dat veel studenten deze vaardigheden nog onvoldoende beheersen. De manier waarop we toetsen speelt hierbij een belangrijke rol, omdat toetsing direct invloed heeft op hoe studenten leren en hun zelfregulatie ontwikkelen. In het hoger onderwijs is toetsing vaak ingericht als summatieve toetsomgeving, met een focus op het behalen van voldoendes aan het einde van een module. Maar hoe kun je zelfregulatie ontwikkelen binnen zo’n omgeving? Tijdens deze workshop deelt Jeroen de belangrijkste inzichten uit zijn promotieonderzoek naar zelfregulatie in een summatieve toetsomgeving. Na zijn presentatie gaan we in discussie over de praktische implicaties van zijn bevindingen en hoe we deze kunnen toepassen in ons eigen onderwijs.
Kom meepraten en ontdek hoe toetsing meer kan bijdragen aan het stimuleren van zelfregulerend leren!
- Sessiegever: Jeroen van der Linden (HAN University of Applied Sciences)
- Wanneer: dinsdag 1 april 13:30-14:30 uur.
Ontdek hoogbegaafdheid in het onderwijs!
In deze workshop duiken we in hoogbegaafdheid. Welke signalen kun je herkennen? En hoe kijk je verder dan cognitieve excellentie, naar de emotionele en sociale kanten? Met interactieve werkvormen en praktijkgerichte casussen ontdek je hoe je hoogbegaafde studenten kunt zien en helpen.
- Sessiegevers: Cathelijne van Bladeren en Willy de Heer (ROC Nijmegen)
- Wanneer: dinsdag 1 april 13:30-14:30 uur.
Hoe creëren we een ruimte waarin studenten elkaar ontmoeten, samenwerken en co-creëren? Tijdens deze workshop en creatieve sessie ontwikkel je samen tastbare plannen om ondersteunende structuren rond het CoLaboratorium in het Erasmusgebouw vorm te geven.
Het doel is om in gemengde groepen concrete activiteiten en bijbehorende ondersteuning voor studenten te ontwerpen. Aan het eind van de sessie streven we naar 4-5 uitgewerkte plannen, waarvan we hopen er één of twee te realiseren. Je speelt een actieve rol in de ontwikkeling én mogelijke uitvoering van deze ideeën, waardoor verbinding en betrokkenheid direct tot stand komen. Doe mee en werk samen aan een toekomst waarin samenwerking en innovatie centraal staan!
- Sessiegevers: Edita Poljac en bestuursleden NSHV (Radboud Universiteit)
- Wanneer: dinsdag 1 april 13:30-14:30 uur.
Woensdag 2 april
In deze workshop leren we van elkaar wat een mbo-student nodig heeft om succesvol te zijn op het hbo. We geven je inspiratie en informatie over de begeleiding van mbo-studenten naar het hbo en hoe je op het hbo de mbo-student goed kunt begeleiden. We delen succesvolle voorbeelden en uitdagingen. We gaan in gesprek over ervaringen met doorstromen naar het hbo. En je gaat naar huis met nieuwe samenwerkingscontacten in het mhbo-netwerk!
- Sessiegever: Marije Spaargaren en Dana Lemmens (HAN University of Applied Sciences)
- Wanneer: woensdag 2 april 9:30-11:00 uur.
Ontdek hoe je met buildathome.online eenvoudig verbinding maakt met andere culturen en internationalisering toepast, zonder fysiek grenzen over te gaan. Dit 5-stappenplan biedt praktische tools, vragenkaarten en ideeën om internationalisering fysiek, digitaal of blended in te zetten.
Wat kun je verwachten?
- Uitleg van het buildathome-stappenplan.
- Inspirerende voorbeelden van activiteiten en programma’s met een internationale dimensie.
- Oefeningen om jouw idee direct om te zetten in een concrete aanpak.
Voor wie?
Iedereen die zich bezig houdt met internationaliseringsonderwijs.
Wat levert het je op?
Je leert de tool gebruiken en vertaalt ideeën naar actie – thuis, in de klas, of internationaal!
- Sessiegevers: Ed Clevers en Steve Huisman (ROC Nijmegen)
- Wanneer: woensdag 2 april 13:15-14:15 uur.
Stress en burn-out komen steeds vaker voor onder studenten, waarbij prestatiedruk vaak wordt genoemd als een van de oorzaken. Ondanks dat er veel geïnvesteerd wordt in studentenwelzijn, krijgen we nog steeds signalen dat het niet goed gaat. In deze sessie bespreken we vragen als: hoe kunnen we studenten beter voorbereiden op uitdagingen tijdens hun studie? Wat is de rol van onderwijsinstellingen hierin? Begrijpen we prestatiedruk voldoende?
- Sessiegevers: Lott Fransen, Iris van de Zande, Rozemarijn van der Gulden en Marjolein van de Pol (Radboudumc)
- Wanneer: woensdag 2 april 14:30-16:00 uur.
In deze interactieve workshop ervaar je waar de meerwaarde zit van open leermaterialen voor jou als onderwijsprofessional en het onderwijs, en nemen we door welke stappen je moet zetten om open leermaterialen te vinden, ontwikkelen, delen en gebruiken. Daarnaast krijg je voorbeelden van hoe je studenten kan betrekken bij deze stappen en het leren voor hen meer betekenis kan geven. Er wordt gebruik gemaakt van praktische inzichten en best practices en het programma Npuls. Neem je laptop mee!
- Sessiegevers: Nicolai van der Woert (Radboudumc), Irma van Houts (HAN University of Applied Sciences), Monique Schoutsen (Radboud Universiteit) en Marijn Post (HAN University of Applied Sciences)
- Wanneer: woensdag 2 april 14:30-16:00 uur.
- Wanneer
- dinsdag 1 april 2025, 09:00 - woensdag 2 april 2025, 18:00
- Locatie
- Experience Center Radboudumc
- Organisatie
- Radboud Teaching and Learning Centre