Duurzame loopbanen in het onderwijs: De rol van binding met de school en eigen regie over werk en loopbaan

vrijdag 5 december 2025, 10:30
Sustainable Careers in Education: Exploring how educational institutions can foster teachers’ sustainable careers through stimulating affective commitment and proactive career behaviors
Promovendus
E.S.S. Janssen
Promotor(s)
prof. dr. P.H.J. Hendriks, prof. dr. V. Blazevic
Locatie
Aula

Hoe zorgen we ervoor dat docenten op lange termijn gelukkig, gezond en productief kunnen werken in het onderwijs, juist nu de personeelstekorten zo groot zijn? Dit proefschrift onderzoekt hoe scholen docenten kunnen helpen om zich verbonden te voelen met hun school en zelf de regie te nemen over hun werk en loopbaan. De resultaten laten zien dat de stijl van leidinggeven cruciaal is. Een ‘dienende’ schoolleider die investeert in relaties, autonomie ondersteunt en een gemeenschapsgevoel stimuleert, lijkt te zorgen voor meer betrokkenheid en motiveert docenten om hun werk proactief vorm te geven. Opvallend is dat zowel zeer tevreden als zeer ontevreden docenten nadenken over hun loopbaan, maar de laatste groep niet altijd tot actie over lijkt te gaan, mogelijk door een gebrek aan hulpbronnen. Verder lijkt een inclusief team, waarin docenten het gevoel hebben erbij te horen én uniek te mogen zijn, een belangrijke stimulans voor het nemen van loopbaanregie. De conclusie is helder: investeren in dienend leiderschap, het bieden van de juiste hulpbronnen en het creëren van een inclusieve teamcultuur zijn concrete stappen voor onderwijsinstellingen om de duurzame loopbaan van docenten te ondersteunen.

Elias Janssen is docent-onderzoeker bij de HBO opleiding HRM van Avans Den Bosch en het lectoraat Impactvolle Waardeketens. Binnen de opleiding HRM zet hij zich in voor de integratie van onderwijs en onderzoek en coördineert hij een module rondom het welzijn van medewerkers. Zijn onderzoek richt zich op duurzame inzetbaarheid vanuit een loopbaan perspectief: wat kunnen werknemers en werkgevers doen om te zorgen dat mensen op lange termijn gezond, gelukkig en productief blijven in hun werk? Zijn wetenschappelijk werk is gepubliceerd in toonaangevende tijdschriften als de Journal of Vocational Behavior en Public Management Review. Gedreven door de wens om wetenschap en praktijk te verbinden, vertaalt Elias zijn onderzoeksresultaten naar concrete handvatten voor HR-professionals en leidinggevenden. Zijn doel is om via onderwijs en publicaties direct bij te dragen aan een gezondere en productievere werkomgeving in Nederland, waarin talent duurzaam wordt benut.