Een kunstenaar kan naar huidige maatstaven foute ideeën koesteren, maar maakt dat zijn kunstwerken ook fout? En is het fout om er van te genieten? En zo ja, kunnen we daar dan niet toch ook iets van leren? Wat betekent goed en fout eigenlijk? En hoe ontregelend of schurend mogen of kunnen cultuuruitingen zijn in de huidige samenleving?
Deze vragen staan centraal in de studio Foute kunst, goed idee?, waarbij we ons focussen op vijf verschillende domeinen: muziek, filosofie, strips, foto en architectuur. In het eerste deel van de studio verkennen we aan de hand van een expert deze gebieden, waarna je in het tweede gedeelte verdiept in een zelfgekozen casus.
Bijeenkomsten
De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagavonden van 18.30 tot 21.00 uur. De eerste bijeenkomst begint om 18.00 uur.
Bijeenkomst 1
Woensdag 2 oktober 2024
Introductie
Kennismaking met elkaar en introductie op het thema. Daarna zullen we ingaan op het interdisciplinaire karakter van de studio en bespreken hoe jij vanuit jouw achtergrond tegen deze studio aankijkt. Voor de kennismaking vragen we je een kunstvoorwerp (liedje, boek, afbeelding, verwijzing naar een film etc.) mee te nemen dat jou inspireert.
Bijeenkomst 2
Woensdag 9 oktober 2024
Foute strips
In deze bijeenkomst gaan we in op de vraag op welke vlakken strips en cartoons ‘fout’ kunnen zijn. Zit ‘m dat in de afbeeldingen? In de thematiek? In het taalgebruik? En kan het stripverhaal en de cartoon als genre überhaupt ontkomen aan stereotyperingen en uitvergrotingen? En roept het feit dat veel strips op een jeugdig publiek gericht is nog extra vragen op? We verkennen deze thematiek aan de hand van het werk van Hergé, een van de beroemdste striptekenaars van de 20e eeuw en de strip- of cartoonvoorbeelden die jullie zelf meenemen.
Docent: Casper Kirkels
Bijeenkomst 3
Woensdag 16 oktober 2024
Foute muziek
Wat is foute muziek? Wellicht denk je meteen aan Hollandse kneiters of discohits, maar in deze bijeenkomst gaat het vooral om muziek die politiek/cultureel/sociaal omstreden is. Kun je nog genieten van Richard Wagners opera’s als je weet dat het een antisemiet en dat de nazi’s zijn muziek veel gebruikten bij massamanifestaties? Of denk aan Rammstein of zelfs simpele sinterklaasliedjes waar zwarte piet in voorkomt.
En wat zijn eigenlijk de stakeholders, de personen, instanties, organisaties die betrokken zijn bij een specifieke kunstuiting? Gaat het primair om de componist/maker? Of moeten ook producenten, platenmaatschappijen, radiozenders, uitvoerende muzikanten een morele keuze maken in het geval van omstreden muziek? We bespreken deze vragen aan de hand van een aantal voorbeelden uit de muziek: van klassieke muziek tot hedendaagse muziekstijlen.
Docent: Casper Kirkels
Bijeenkomst 4
Woensdag 6 november 2024
Foute architectuur
Architectuur en meer in het algemeen objecten in de openbare ruimte zijn niet per definitie neutraal. In deze bijeenkomst onderzoeken we de ideologische betekenis van gebouwen en andere objecten. De nadruk zal in het bijzonder liggen op wat ook wel “foute” architectuur en “beladen erfgoed” wordt genoemd. We verkennen deze morele lading, onder andere aan de hand van voorbeelden uit het fascisme, nationaal-socialisme en communisme. Ook de beladen betekenis van koloniaal erfgoed komt aan bod.
Docent: Dr. Harm Kaal, universitair hoofddocent politieke geschiedenis RU
Bijeenkomst 5
Woensdag 13 november 2024
Foute beelden
Onze houding tot de visuele cultuur lijkt paradoxaal: niet zelden voelen we ons overspoeld door het enorme aantal beelden dat tot ons komt; tegelijk hebben we beelden nodig om ons te verhouden tot de wereld en onszelf. Zonder te overdrijven kan gesteld worden dat het overgrote aantal beelden onzinnig, stompzinnig, of ronduit fout is: ze reduceren de mens tot product, buiten onze lichamelijke kwetsbaarheid uit voor het genot van de kijker (denk ook porno, maar ook aan oorlogsbeelden), en dringen ons vaak een wereldbeeld op dat niet bijdraagt aan een betere wereld.
In deze bijeenkomst zullen we niet vervallen in goedkoop moralisme, maar zullen we ons afvragen wat foute beelden zijn, en hoe we iconoclasme, het kapot slaan van foute beelden, tot levenskunst kunnen verheffen. Dit zullen we doen aan de hand van het werk van, onder andere, filmmaker Jean-Luc Godard, fotograaf Christophe Bangert, en documentairemaker Claude Lanzmann.
Docent: Dr. Wilco Versteeg, docent literatuur en cultuurwetenschappen RU en professioneel fotograaf
Bijeenkomst 6
Woensdag 20 november 2024
Workshop over interdisciplinariteit
Bijeenkomst 7
Woensdag 27 november 2024
Pitches van de groepsprojectvoorstellen
Bijeenkomst 8
Woensdag 5 december 2024
Werken aan de groepsprojecten
Bijeenkomst 9
Woensdag 11 december 2024
Werken aan de groepsprojecten
Bijeenkomst 10
Woensdag 18 december 2024
Eindpresentaties van de groepsprojecten
Groepsopdracht
Ieder groep (3-4 studenten) bespreekt een omstreden kunstvoorwerp of kunstuiting dat nog niet aan bod is gekomen in de studio. Studenten kiezen bijvoorbeeld uit een roman, gedicht, toneelstuk, schilderij of muziekstuk. In het eindverslag komt in ieder geval het volgende aan bod:
- Duiding van het omstreden karakter van het kunstvoorwerp of kunstuiting.
- Het in kaart brengen van de betrokkenen en belanghebbenden. Denk daarbij aan de maker(s) en rechthebbenden, publiek, subsidieverstrekkers, uitgevers, kunstinstellingen en leg uit hoe zij tegen het kunstvoorwerp mogelijk aankijken.
- Een slotbeschouwing waarin je reflecteert op de verschillende standpunten en je zelf als groep positioneert en stelling neemt.
Deadline inleveren groepsopdracht: 17 december 2024