Hoe aankomende dokters leren dokteren

maandag 23 juni 2025, 14:30
The Art of Clinical Reasoning: Unraveling and enhancing learning processes of undergraduate medical students
Promovendus
L.I.A. Ruczynski
Promotor(s)
prof. dr. C.R.M.G. Fluit, prof. dr. M.H.J. van de Pol
Copromotor(s)
dr. B.J.J.W. Schouwenberg
Locatie
Aula

Toekomstige dokters leren dokteren in de praktijk – maar dat gaat niet vanzelf. Tijdens de coschappen maken geneeskundestudenten een grote leerontwikkeling door. Ze gebruiken daarvoor alles wat ze tegenkomen: patiënten, begeleiders, onderwijs, toetsen én elkaar. In het Radboudumc is een nieuwe toets ontwikkeld die studenten helpt inzicht te krijgen in hun groei als arts. Dit onderzoek laat zien dat deze toets een positief effect heeft op hun leergedrag. Maar het leerproces staat onder druk. Patiënten zijn steeds complexer en liggen korter in het ziekenhuis, waardoor studenten actiever moeten zoeken naar leermomenten. Tegelijkertijd hebben begeleiders het drukker dan ooit, waardoor er minder tijd is voor begeleiding. Dit onderzoek laat zien dat studenten juist veel van en met elkaar leren – een kracht die nu nog te weinig benut wordt. Door dit onderlinge leergedrag al vroeg te stimuleren, kunnen we studenten voorbereiden op een toekomst waarin samenwerking en gezamenlijk leren essentieel zijn voor goede patiëntenzorg.

Larissa Ruczynski behaalde haar Geneeskundediploma in 2018 aan de Radboud Universiteit. Hierna zette ze promotieonderzoek op bij de Radboudumc Health Academy naar de ontwikkeling van klinisch redeneren vaardigheden. Naast haar klinisch werk in respectievelijk de spoedeisende geneeskunde, COVID-zorg, verzekeringsgeneeskunde en ouderengeneeskunde is dit onderzoek in 2025 afgerond. Komend najaar start Larissa de huisartsenopleiding.