Afbeelding van verschillende groepen die met elkaar praten en connecten.
Afbeelding van verschillende groepen die met elkaar praten en connecten.

Inspiratiebijeenkomst Interdisciplinair onderwijs

dinsdag 11 juni 2024, 14:45 - 17:30
Boundary-crossing en wicked problems, met Marieke Veltman

Het Teaching and Learning Centre lanceert deze middag een praktische tool waarmee je als docent interdisciplinair onderwijs kunt (door)ontwikkelen. Marit Rensink licht de tool toe. Na afloop van de sessie krijg je een exemplaar mee. 

De docententool is gebaseerd op 2 artikelen van onze gast Marieke Veltman, promovenda in een afrondingsfase (Hogeschool Windesheim/UvA). We gaan met Marieke in gesprek over haar promotieonderzoek naar ‘boundary-crossing’ en studentleren gericht op het verder brengen van vraagstukken met ‘wicked’ aspecten. Deze uitdaging bestaat in zowel interdisciplinair/interprofessioneel onderwijs als in transdisciplinair onderwijs (leren in de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk). Marieke deelt concrete handvatten voor het handelen van docenten die snel vertaalbaar naar onze onderwijspraktijk. Zowel hands-on als evidence-informed! 

Programma

14.45 uur Ontvangst
15.00 uur Welkom door sessiebegeleider Monica van Winkel
15.10 uur Lancering TLC-Tool Interdisciplinair Onderwijs voor ontwerpen interdisciplinair onderwijs door Marit Rensink
15.45 uur Boundary Crossing en wicked problems, gesprek met Marieke Veltman
17.00 uur Afsluiting met een drankje

Aanmeldformulier medewerkers

Aanmeldformulier externen

Special Interest Group Interdisciplinair onderwijs

Ontdek via onze sessies de kracht van interdisciplinair onderwijs in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs!  Wil je deelnemen, meld je aan om lid te worden van het Teamskanaal van alle SIG’s via: 
Community Radboud Teaching and Learning Centre | Algemeen | Microsoft Teams

Meer informatie, wensen, ideeën, ambities? 

Neem contact op met Monica van Winkel, penvoerder van de SIG Interdisciplinair onderwijs monica.vanwinkel [at] ru.nl (monica[dot]vanwinkel[at]ru[dot]nl) of met het Radboud Teaching and Learning Centre: tlc [at] ru.nl (tlc[at]ru[dot]nl)

Literatuurtips

Veltman, M. E., van Keulen, J., & Voogt, J. M. (2019). Design principles for addressing wicked problems through boundary crossing in higher professional education. Journal of Education and Work, 32(2), 235-255.

Veltman, M. E., Van Keulen, J., & Voogt, J. M. (2021). Using problems with wicked tendencies as vehicles for learning in higher professional education: Towards coherent curriculum design. The Curriculum Journal32(3), 559-583.

Zie voor een korte introductie van het begrip Boundary crossing: 
Akkerman, S., & Bakker, A. (2012). Het leerpotentieel van grenzen. Opleiding & Ontwikkeling, 25(1), 15-19.

De korte introductie is gebaseerd op een conceptualiserende literatuurreview:
Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of educational research, 81(2), 132-169.
 

Wanneer
dinsdag 11 juni 2024, 14:45 - 17:30