Tijdens de coschappen leren studenten in de praktijk het vraaggesprek te houden met en het lichamelijk onderzoek uit te voeren bij echte patiënten. In dit proefschrift wordt beschreven welk lichamelijk onderzoek studenten zouden moeten uitvoeren en hoe ze het er in de praktijk daadwerkelijk vanaf brengen en welke factoren een grote rol spelen bij het aanleren van het lichamelijk onderzoek in de praktijk. Tijdens het vraaggesprek moet een student alvast nadenken over de diagnose die een patiënt zou kunnen hebben. In dit proefschrift wordt beschreven waaraan je bij het observeren van zo’n gesprek kunt merken dat dit klinisch redeneren ook daadwerkelijk plaatsvindt. Bij het testen van een hierop gebaseerde scorelijst in de praktijk bleek dat je minimaal zes beoordelaars een consult moet laten beoordelen om hierover een betrouwbare uitspraak te kunnen doen.
Catharina M. Haring rondde eind 2010 haar opleiding tot internist af aan het Radboudumc. Sindsdien heeft zij zich beziggehouden met onderzoek naar het aanleren en beoordelen van basisvaardigheden tijdens de coschappen. Ze werkt momenteel als internist- nefroloog en affiliatie-coördinator in het Deventer Ziekenhuis.