Deze cursus wordt in het Engels gegeven.
Onderwerp:
Deze cursus geeft een inleiding in het gebruik van verschillende onderzoeksmethoden in interdisciplinaire sociale wetenschappen vanuit een kritisch en intersectioneel genderperspectief. We behandelen klassieke en moderne debatten over intersectionele feministische methodologieën.
Doelstelling:
Na deze cursus zullen studenten een beter begrip hebben van intersectionele feministische methodologieën. Ze zijn in staat om kritisch na te denken over de keuze en toepassing van onderzoeksmethoden en analyses vanuit een intersectioneel genderperspectief in hun eigen PhD-onderzoek.
Opzet:
De cursus vindt plaats over twee volle dagen, met lezingen, discussies over literatuur en gesprekken over de onderzoeksprojecten van de deelnemers.
De eerste dag richten we ons op intersectionele perspectieven en de vertaling daarvan naar onderzoeksmethoden, de tweede dag bespreken we technieken en vaardigheden, en hoe we de intersectionele aspecten in de data kunnen bereiken.
Tijdens de cursus besteden we aandacht aan de verschillende fasen van het onderzoeksproces. In kleine groepsdiscussies wordt je gevraagd te reflecteren op de verschillende aspecten van je eigen onderzoeksproject: onderzoeksontwerp, onderzoeksvraag, operationalisering, feministische onderzoeksethiek, dataverzameling, data-analyse en interpretatie, en schrijven.
Om een certificaat te ontvangen, moet je de opdracht voor aanvang van de cursus hebben ingeleverd en actief hebben deelgenomen aan beide dagen, wat betekent dat je de toegewezen literatuur (twee artikelen per sessie) hebt gelezen, je hebt voorbereid op discussies en hebt bijgedragen aan het gesprek.
Institutionele context:
De cursus is opgezet als een interdisciplinaire, interfacultaire inspanning georganiseerd door Gender & Diversity Studies van de Radboud Universiteit (Faculteit Sociale Wetenschappen), in samenwerking met de Nijmegen School of Management en de Netherlands Graduate School of Gender Studies (NOG).
Deelnemers:
Het maximum is gesteld op 25 promovendi om diepgaande discussie mogelijk te maken. Gevorderde (R)MA-studenten en andere jonge onderzoekers kunnen deelnemen als het maximum aantal promovendi niet is bereikt. De cursus is met name relevant voor studenten in de vroege stadia van hun PhD en (R)MA onderzoeksprojecten.
Kosten:
De deelnamekosten bedragen €200,-, dit is inclusief twee volle dagen lezingen/discussie, feedback op opdrachten, een certificaat en koffie/thee tijdens de pauzes. De cursus is gratis voor geregistreerde NOG-leden en promovendi van deelnemende Radboud faculteiten.
Lezing:
De toegewezen literatuur wordt drie weken voor aanvang van de cursus bekend gemaakt. De meeste literatuur is beschikbaar in uw universiteitsbibliotheek. De artikelen die niet online beschikbaar zijn, mailen we je toe.
Studiebelasting:
2 x 7 uur seminariedagen, 4 uur werken aan de opdrachten en naar schatting 2 x 32 uur lezen (= 64 uur, 3 ECT).