Tijdens deze onderzoeksbijeenkomst presenteert Hannah van Dijk haar lopende onderzoek naar de wijze waarop docenten in de natuurwetenschappen hun rol zien in het bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid. Haar eerste studie richt zich op de identiteitsontwikkeling van aankomende docenten, met specifieke aandacht voor de vorming van een docentidentiteit die georiënteerd is op wetenschappelijke geletterdheid. In haar presentatie zal zij enkele voorlopige bevindingen uit deze studie toelichten, evenals ideeën voor vervolgonderzoek.
Het tweede deel van de bijeenkomst staat in het teken van het opmerken van kritieke gebeurtenissen door aankomende wiskundedocenten – een verkenning van het concept, de pedagogische waarde ervan en de openstaande onderzoeksvragen. Het fenomeen teacher noticing verwijst naar de professionele praktijk waarbij docenten aandacht besteden aan, interpretaties geven van en reageren op het wiskundige denken van leerlingen. Deze praktijk wordt beschouwd als een fundamenteel onderdeel van effectief lesgeven en heeft zich in de afgelopen twee decennia ontwikkeld tot een prominent onderzoeksgebied binnen het wiskundeonderwijs.
Sigal Rotem zal in haar presentatie het concept van kritieke gebeurtenissen introduceren: momenten waarop het denken van leerlingen zichtbaar wordt en die docenten kunnen benutten om het wiskundig begrip van leerlingen te verdiepen. Dit concept biedt een concrete invulling van het object van teacher noticing. Aan de hand van diverse studies presenteert zij een model dat deze kritieke gebeurtenissen karakteriseert, zoals geïdentificeerd door aankomende docenten tijdens hun praktijkervaringen. Zij zal uiteenzetten wat dit model ons leert over de professionele ontwikkeling van deze docenten en hoe lerarenopleiders hen kunnen ondersteunen bij het leren herkennen van dergelijke gebeurtenissen.
Tot slot zal Sigal enkele toekomstgerichte onderzoekslijnen bespreken waarin het concept van het opmerken van kritieke gebeurtenissen wordt ingezet ter ondersteuning van aankomende docenten bij het verwerven van hedendaagse benaderingen van wiskundeonderwijs. Voorbeelden hiervan zijn het verbinden van wiskundig leren aan sociaal-ecologische vraagstukken uit het dagelijks leven en het onderwijzen van wiskunde via 3D-printtechnologie en ontwerpgericht leren.